Bezbłędna jazda na nartach ma nie tylko względy estetyczne. Lepsza jazda na nartach oznacza również większe bezpieczeństwo na stoku. Szczególnie wśród początkujących, niektóre błędy wkradają się nieświadomie i utrwalają się przez lata bez odpowiedniej korekty. Przyglądamy się pięciu najczęstszym błędom popełnianym przez początkujących narciarzy i wyjaśniamy, jak ich unikać.
Ekstremalne odchylenie do tyłu
Błąd
Przy zakrętach górna część ciała jest przesuwana do przodu. Aby po zakręcie ponownie stanąć centralnie nad nartą, kompensuje się to lekką huśtawką w tył. Ale wielu początkujących przesadza: wykonują ruch wsteczny zbyt mocno lub zbyt gwałtownie.
Problem
Powoduje to ekstremalne odchylenie do tyłu. Niebezpieczeństwo polega na tym, że możesz stracić kontrolę nad nartami. To z kolei może prowadzić do upadków i urazów.
Wskazówka
Powrót do centralnej pozycji po huśtawce do przodu wymaga trochę praktyki i dobrej znajomości własnego ciała. Ale można to wytrenować: aby to zrobić, stajesz prosto, zamykasz oczy i odbijasz się lekko w tył i w przód na podeszwie stopy. Należy świadomie skoncentrować się na różnicy między ruchem do przodu, ruchem do tyłu i pozycją centralną. Następnie próbujesz przenieść to uczucie podczas jazdy na nartach. Należy zacząć z niskimi prędkościami, a następnie powoli zwiększać prędkość. Dzięki temu nie tylko zachowasz większą stabilność na nartach, ale także oszczędzisz sobie mozolnych ruchów i tym samym zachowasz swoją siłę.
Zły odstęp między nartami
Błąd
Początkującym wciąż trudno jest dokładnie oszacować, jak daleko od siebie muszą znajdować się narty. Ale nawet doświadczeni narciarze mają z tym problemy, szczególnie dlatego, że współcześni carverzy zmienili styl jazdy z wąskiej odległości na szerokość bioder.
Problem
Jeżeli narty są zbyt blisko siebie, to ogromnie ogranicza to naszą swobodę poruszania się. Ponadto, można łatwo stracić równowagę w przypadku nieoczekiwanej przeszkody. Jeśli Twoje nogi są zbyt daleko od siebie, nie można dobrze kontrolować jazdy, ryzykując upadek lub zderzenie z innymi narciarzami.
Wskazówka
Jedną z możliwości jest ćwiczenie prawidłowej odległości na lekko nachylonym terenie. Pomocne może być zrezygnowanie z kijków, aby można było skoncentrować się na pozycji nart. Tak więc prawidłowa odległość między nartami jest zapamiętywana od początku i przy odrobinie treningu prawie automatycznie utrzymasz prawidłową szerokość. Zapewnia to większą kontrolę i stabilizację.
Poruszanie ramionami
Błąd
Początkujący podczas wykonywania zakrętów nierzadko energicznie ruszają ramionami lub dodatkowo skręcają biodra.
Problem
Jeśli energicznie „wiosłujesz” ramionami, nie tylko wyglądasz zabawnie, możesz też szybko nabawić się kontuzji. Innym problemem jest to, że silny ruch górnej części ciała utrudnia kontrolę rotacji, ułatwiając utratę równowagi lub rozjechanie nart.
Wskazówka
Zarówno górna część ciała, jak i ramiona powinny poruszać się jak najmniej. Aby utrzymać górną część ciała w stanie spoczynku, warto skorzystać ze sztuczki z tacą: wyobraź sobie, że musisz przewieźć w dół tacę ze szklankami, bez potrząsania i upadku. Oczy powinny być przy tym zawsze skierowane na dolinę. Oznacza to automatycznie, że górna część ciała nie jest nadmiernie obrócona. Kolejna wskazówka to jazda bez kijków. Można w ten sposób wytrenować spokojną, zrównoważoną postawę górnych partii ciała.
Górna część ciała jest zbyt spięta
Błąd
Przeciwieństwem do „wiosłujących” ramion jest sztywna górna część ciała. Początkujący zapominają w tym przypadku o lekkim poruszaniu tułowia podczas skrętów.
Problem
Jazda na nartach idzie w parze ze spokojnymi, dynamicznymi ruchami. Jeśli poruszasz się za dużo lub, jak w tym przypadku, za mało, musisz to zrekompensować gwałtownymi ruchami i zastosować znacznie większą siłę. Może to nie tylko prowadzić do napięcia mięśni, ale również sprawia, że jazda na nartach jest bardziej niekontrolowana i tym samym bardziej niebezpieczna.
Wskazówka
Przesunięcie górnej części ciała podczas pokonywania zakrętów to podstawa. Na początku zakrętu, górna część ciała jest nadal skierowana do przodu w kierunku doliny. Następnie ciało kieruje się bardziej do środka i przechyla w kierunku zakrętu.
Można to nawet praktykować, np. przenosząc zewnętrzną rękę po całej krzywej. Na koniec ręka powinna leżeć nad wewnętrzną nartą. Więc automatycznie wprowadzasz dynamicznie górną część ciała w ruch.
Jeśli sztywna górna część ciała jest raczej wynikiem strachu przed utratą równowagi, lepiej jest ćwiczyć inną technikę, w której całe ciało tworzy łuk. Wówczas górna część ciała porusza się automatycznie, natomiast narta zewnętrzna pozostaje na właściwym miejscu.
Narty są nieprawidłowo obciążone
Błąd
Początkujący często polegają na swoich nartach carvingowych, które wykonują zakręty prawie samodzielnie i obciążają narty nieprawidłowo lub wcale. Ale nawet jeśli narty carvingowe ułatwiają pokonywanie zakrętów dzięki krótszej i bardziej taliowanej formie, nie oznacza to, że można zostawić całą pracę nartom.
Problem
Jeśli nie jeździsz aktywnie i nieprawidłowo obciążasz narty, tracisz kontrolę nad nimi i ryzykujesz upadki i urazy. Zamiast tego, zakrętom musi towarzyszyć zmiana obciążenia i krawędzi.
Wskazówka
Jak można uniknąć tego błędu jako początkujący? Decydujące jest w tym przypadku idealne wyczucie czasu – a nawet doświadczeni narciarze mają z tym problemy. Na początku pomaga, jeśli skoncentrujesz się na nartach zewnętrznych i położysz na nich największe obciążenie. Staje się on bardziej płynny, gdy narta wewnętrzna jest lekko podniesiona na końcu łuku i obrócona w kierunku jazdy. Można to ćwiczyć na płaskich wzgórzach, aby uzyskać odpowiednią dynamikę i wyczucie czasu. Od samego początku nauczysz się jeździć w sposób kontrolowany i dynamiczny.
Popełnianie błędów podczas jazdy na nartach jest normalne, szczególnie dla początkujących. Ale to nie powinno cię zniechęcić. Ważne jest, aby znać najczęstsze błędy i aktywnie starać się im zaradzić. W ten sposób od samego początku uczysz się jeździć na nartach we właściwy sposób i przede wszystkim bezpiecznie.
Najważniejsze pytania odnośnie błędów początkujących
Dlaczego początkujący powinni zwracać uwagę na estetykę jazdy na nartach?
Właściwa jazda na nartach ma związek nie tylko z estetyką na stoku, ale także z bezpieczeństwem. Prawidłowa jazda zapewnia dobrą równowagę i kontrolę nad nartami, a tym samym bezpieczne szusowanie.
Dlaczego narty powinny się znajdować na szerokości bioder?
Jeśli narty są zbyt blisko siebie, ograniczasz własną swobodę poruszania się. Jeśli są one zbyt daleko od siebie, mogą szybko się rozjechać i łatwiej jest stracić równowagę. Dlatego też idealny jest rozstaw na szerokość bioder.
Jak należy unikać zbyt gwałtownych skrętów górnej części ciała?
Dobrą sztuczką jest skierowanie górnej części ciała w stronę doliny i wyobrażenie sobie, że trzeba przetransportować tacę ze szklankami, które nie mają prawa się potłuc.
Dlaczego ważne jest właściwe obciążenie nart?
Nawet jeśli nowoczesna narta carvingowa daje poczucie, że może samodzielnie pokonywać zakręty, to oczywiście tak nie jest. Stało się to łatwiejsze, ale narciarze nadal muszą być aktywni i odpowiednio obciążać narty. Jeśli tego nie zrobisz, ryzykujesz utratę równowagi i kontroli. Rezultat: upadki i możliwe urazy.