Tylko na górę? Najważniejsze to dotrzeć na miejsce? Tak było wczoraj. Dziś tereny narciarskie mają więcej do zaoferowania. Każdego roku prześcigają się w najnowocześniejszych rozwiązaniach w zakresie wyciągów narciarskich. Niektóre projekty wyróżniają się szczególnie, ponieważ nie chodzi w nich już tylko o wjazd na górę. Tutaj podróż staje się celem. A przynajmniej absolutnym doświadczeniem. SnowTrex prezentuje spektakularne i niezwykłe wyciągi narciarskie oraz słynne kolejki linowe.
Przegląd słynnych kolejek linowych na całym świecie
Kolejka linowa | Kraj | Teren narciarski |
---|---|---|
Gondola VIP "Pierwsza dryfująca limuzyna" | Austria | Teren narciarski Hochzillertal-Hochfügen-Spieljoch |
Eisgratbahn | Austria | Teren narciarski Stubaier Gletscher |
Wildspitzbahn | Austria | Teren narciarski Pitztaler Gletscher & Rifflsee |
Kolejka tunelowa Fleißalm | Austria | Teren narciarski Großglockner-Heiligenblut |
Kolejka linowa Kitz 3S | Austria | Teren narciarski Kitzbühel-Kirchberg |
Vanoise Express | Francja | Teren narciarski La Plagne |
Titlis Rotair | Szwajcaria | Teren narciarski Engelberg-Titlis |
Matterhorn Glacier Ride | Szwajcaria | Teren narciarski Zermatt |
Wyciąg krzesełkowy Porsche "Lavadinas-Furcla" | Szwajcaria | Teren narciarski Flims Laax Falera |
Stuckli Rondo | Szwajcaria | Teren narciarski Sattel Hochstuckli |
Solarny wyciąg narciarski Tenna | Szwajcaria | Teren narciarski Tenna |
Cabri0-Bahn | Szwajcaria | Teren narciarski Stans |
Zugspitzbahn | Niemcy | Teren narciarski Garmisch-Classic/Zugspitze |
Kolejka linowa Predigtstuhl | Niemcy | Teren narciarski Region Berchtesgaden |
Gondola Silver-Queen | USA | Teren narciarski Aspen Mountain |
Peak2Peak | Kanada | Teren narciarski Whistler-Blackcomb |
Gondola Sauna | Finlandia | Teren narciarski Ylläs |
Wings of Tatev | Armenia | Teren narciarski Halidsor |
Dagu Glacier Gondola | Chiny | Teren narciarski Luhua |
Dragondola | Japonia | Teren narciarski Nabea Skiresort |
Genting Skyway | Malezja | Teren narciarski Gohtong Jaya |
Mi Teleférico | Boliwia | Teren narciarski La Paz und El Alto |
Tło historyczne
Kiedy pierwsze turystyczne kolejki linowe zaczęły działać w Europie ponad 100 lat temu, idea stojąca za nimi była prosta, ale konstrukcja skomplikowana. Dzięki zaawansowanej technologii możliwe stało się osiąganie w bardzo krótkim czasie wysokości górskich, które w innym przypadku byłyby trudne do zdobycia. Kolejka linowa Kohler w Bolzano w Południowym Tyrolu jest jednym z tych wczesnych przykładów. Jest ona uważana za pierwszą alpejską kolejkę linową przeznaczoną wyłącznie do przewozu osób.
Wraz z pojawieniem się turystyki narciarskiej i jej szybkim rozprzestrzenianiem się od lat pięćdziesiątych XX wieku, w budowie kolejek linowych zapanowała nowa zasada przewodnia. Nie chodziło już tylko o udostępnienie gór wczasowiczom, ale o to, ile osób można przetransportować w jak najkrótszym czasie. W końcu nikt nie chciał stać w kolejce. Dziś, w XXI wieku, jest to bardziej prawdziwe niż kiedykolwiek, ponieważ każdego roku miliony entuzjastów sportów zimowych przybywają do światowych ośrodków narciarskich. Kolejki linowe już dawno stały się wysokowydajnymi środkami transportu. W samej austriackiej Zillertal Arena, 80 000 narciarzy może zostać przetransportowanych wyciągiem – w ciągu jednej godziny! I to z prędkością 10 metrów na sekundę (m/s), a w niektórych przypadkach nawet więcej. Dla porównania, maksymalne wartości osiągane sto lat temu wyglądają raczej skromnie: 24 osoby na godzinę i prędkość jazdy 1,6 m/s były osiągane na przykład przez wyciąg Kohler.
Dziś firmy zajmujące się kolejkami linowymi nie mogą zbytnio konkurować ze sobą pod względem prędkości czy większych możliwości transportowych. Niektóre przewożą swoich gości szybko, inne ekspresowo. Aby jednak nie tylko późniejsza jazda, ale także sama przejażdżka była wyjątkowym doświadczeniem, niektórzy operatorzy wpadli na ekstrawaganckie pomysły.
„Pierwsza dryfująca limuzyna” na terenie narciarskim Hochzillertal-Hochfügen-Spieljoch (Austria)
Teren narciarski Hochzillertal-Hochfügen-Spieljoch przyciąga gości lubiących luksus wyjątkowo ekskluzywną ofertą. Gondola VIP, która zabiera entuzjastów sportów zimowych na wysokość 2500 m n.p.m., określana jest przez jej twórców jako „pierwsza dryfująca limuzyna”. Została ona opracowana przez firmę Leitner ropeways we współpracy z BMW Individual. Koleje linowe Leitner dostarczyły nowoczesną kabinę Sigma Diamond, a BMW wnętrze. A wnętrze jest imponujące: fotele z delikatnej brązowej skóry z funkcją masażu i podgrzewaniem, konsola z klimatyzacją i systemem multimedialnym znanym z BMW serii 7 sedan.
Na przedniej konsoli pasażerowie gondoli znajdą butelkę szampana i 2 kieliszki. Całości towarzyszy system nagłośnienia. Oczywiście przyjemność ta nie jest darmowa. Istnieje możliwość zarezerwowania różnych pakietów. Między innymi pakiet „Early Bird” dla tych, którzy chcą wjechać na górę już o 8 rano. W ramach tego pakietu dwie osoby parkują na zarezerwowanym miejscu parkingowym, są witane szampanem, wjeżdżają gondolą VIP na górę i delektują się śniadaniem brunch w alpejskiej chacie. Karnety narciarskie są wliczone w cenę.
Eisgratbahn na terenie narciarskim Stubaier Gletscher (Austria)
Spektakularna kolejka Eisgratbahn znajduje się na terenie narciarskim Stubaier Gletscher. Ultranowoczesna kolejka linowa o długości 4686 m jest najdłuższym wyciągiem 3S w Alpach. Szklana i futurystycznie wyglądająca stacja dolna znajduje się na wysokości nieco poniżej 1700 m, a stacja górna „Eisgrat” na wysokości około 2900 m. Spektakularny projekt budowlany rozpoczął się w czerwcu 2015 r., a już 22 października 2016 r. kolejka Eisgratbahn odbyła swój dziewiczy przejazd. Od tego czasu 48 nowoczesnych kabin z 32 miejscami każda przewozi do 3000 entuzjastów sportów zimowych na godzinę. Przy prędkości około 25 km/h, jazda trwa tylko około 12 minut, a czas dosłownie leci w tym wyciągu. Oprócz szykownego designu pochodzącego ze szlachetnej manufaktury Pininfarina, kabiny wyposażone są w fotele z prawdziwej skóry, panoramiczne szyby i bezpłatne Wi-Fi.
Wildspitzbahn na terenie narciarskim Pitztaler Gletscher & Rifflsee (Austria)
Jeśli zawsze chciałeś napić się Fiakera lub Einspännera z widokiem na trzytysięczniki, takie jak Wildspitze o wysokości 3774 metrów, to najwyżej położona kawiarnia w Austrii jest właśnie dla Ciebie. Górna stacja kolejki Wildspitzbahn i Café 3.440, nazwana tak ze względu na wysokość 3440 m n.p.m., znajdują się wysoko na lodowcu Pitztal i tworzą najwyżej położoną stację kolejki linowej w Republice Alpejskiej. „Nowa atrakcja Tyrolu” oferuje 160 miejsc w kawiarni i na tarasie oraz serwuje wyśmienite specjały kawowe i ciasta. Gondole Doppelmayr z podgrzewanymi siedzeniami zabierają po ośmiu pasażerów na niezwykły punkt widokowy w 5,6 minuty.
Kolejka tunelowa Fleißalm na terenie narciarskim Großglockner-Heiligenblut (Austria)
Na terenie narciarskim Heiligenblut entuzjaści sportów zimowych nie mogą podziwiać żadnej górskiej panoramy podczas wjazdu kolejką tunelową. Jednak ze stacji środkowej Roßbach można przejechać starym tunelem wodnym do Fleissalm i z powrotem. Przejażdżka trwa około 7 minut i pokonuje różnicę wysokości 63 metrów. Nie jest to bardzo stroma trasa, ale oferuje doznania, których nie można uzyskać z żadnego innego wyciągu.
Kitz 3S-Bahn na terenie narciarskim Kitzbühel-Kirchberg (Austria)
Wyciąg 3S na terenie narciarskim Kitzbühel-Kirchberg jest najwyższy w Europie i znajduje się na wysokości 400 m nad ziemią. Tylko wyciąg „Peak2Peak” w kanadyjskim Whistler, również składający się z trzech gondoli, jest jeszcze wyższy i znajduje się na wysokości 436 m. Wyciąg 3S łączy tereny narciarskie Hahnenkamm/Pengelstein i Jochberg/Resterhöhe i jest uważany za główną arterię terenu narciarskiego Kitzbühel. Aby jeszcze intensywniej doświadczyć ogromnej wysokości, jedna z gondoli ma szklaną podłogę. Brak lęku wysokości jest tu wskazany!
Vanoise Express na terenie narciarskim La Plagne (Francja)
Vanoise Express we francuskich Alpach to największa piętrowa kolejka linowa na świecie. Może pomieścić 200 osób na dwóch poziomach, w tym narty, kijki i bagaż, a pokonanie trasy o długości 1824 m zajmuje tylko cztery minuty, nawet przy pełnym obciążeniu. Jej konstrukcja jest równie niezwykła: nie ma dolnej i górnej stacji, a start i koniec znajdują się niemal na tej samej wysokości. Imponujące jest również to, że lina nie potrzebuje żadnych słupów podtrzymujących na całej długości od La Plagne do Les Arcs. Dzięki tym gigantycznym liczbom Vanoise Express wyprzedził „Twinliner” w Ischgl-Samnaun. Wcześniej gondola w Silvretta Arena była największą piętrową kolejką linową, która mieści 180 osób w gondoli.
Titlis Rotair na terenie narciarskim Engelberg-Titlis (Szwajcaria)
Na entuzjastów sportów zimowych na terenie narciarskim Engelberg-Titlis czeka również wyjątkowa przejażdżka wyciągiem. Titlis Rotair to pierwsza na świecie obrotowa kolejka linowa. Transportuje ona narciarzy i snowboardzistów ze stacji środkowej do stacji górnej na wysokości 3020 metrów. Podczas jazdy na Titlis Rotair jedno jest pewne: kolejka kręci się w kółko. Jak sama nazwa wskazuje, gondola obraca się dokładnie o 360° podczas jednego przejazdu. Tak więc miłośnicy śniegu mogą cieszyć się wspaniałym widokiem na ośnieżone szczyty, głębokie szczeliny i surowe ściany skalne podczas pięciominutowej przejażdżki. Kolejka linowa Titlis została zbudowana w swojej oryginalnej formie w latach 1988-1992, a od sezonu zimowego 2014 kabiny poruszają się spiralnie w kierunku szczytu.
Matterhorn Glacier Ride na terenie narciarskim Zermatt (Szwajcaria)
Najwyżej położona stacja kolejki linowej w Europie znajduje się na Klein Matterhorn w Zermatt w Szwajcarii, a jest nią górna stacja kolejki linowej 3S o nazwie „Matterhorn Glacier Ride I”. Stacja górna znajduje się w regionie narciarskim Matterhorn Glacier Paradise na wysokości 3883 m. Zaawansowana konstrukcja najwyższego na świecie wyciągu 3S została ukończona jesienią 2018 roku. Co godzinę do stacji górnej na Klein Matterhorn przewożonych jest do 2000 osób. I to przez 365 dni w roku! Gigantyczny projekt budowlany pochłonął około 60 milionów CHF. W budowę zaangażowany był między innymi producent kolejek linowych Leitner Ropeways oraz studio projektowe Pininfarina, znane z Ferrari czy Maserati. Z górnej stacji miłośnicy sportów zimowych mają fantastyczny widok na 14 lodowców i 38 innych imponujących alpejskich gigantów.
Matterhorn Glacier Ride II uzupełnia „Matterhorn Alpine Crossing”
Spektakularna kolejka linowa w cieniu jednej z najsłynniejszych gór świata była jednak tylko początkiem nie mniej imponującego projektu: Matterhorn Alpine Crossing. Jak sama nazwa wskazuje, nowa trasa gondoli miała przecinać Alpy – i nie tylko. Wraz z otwarciem „Matterhorn Glacier Ride II” w lipcu 2023 r., wczasowicze będą mogli również przekroczyć granicę między Szwajcarią a Włochami. Zachywycająca kolejka linowa łączy górną stację na Klein Matterhorn z dolną stacją Testa Grigia (3458 m) nad Cervinią w sąsiednim kraju, tworząc w ten sposób najwyżej położone przejście graniczne w Alpach. Podobnie jak pierwsza część megaprojektu, drugi odcinek linii kosztował 60 milionów franków szwajcarskich. Dwie gondole mogą przewozić do 1300 osób na godzinę. Za przejazd w obie strony na osobę trzeba zapłacić 240 franków szwajcarskich, czyli równowartość 246 euro (od 06 lipca 2023 r.)!
Zermatt Bergbahnen AG pokazuje, jak wygląda wyjątkowy projekt kolejki linowej między Szwajcarią a Włochami w rozbudowanej animacji:
Stuckli Rondo na terenie narciarskim Sattel Hochstuckli (Szwajcaria)
W Sattel w Szwajcarii nie ma znaczenia, gdzie usiądziesz w ośmioosobowej kolejce gondolowej. Stuckli Rondo obraca się dwukrotnie wokół własnej osi podczas ośmiominutowej jazdy, niezależnie od prędkości. Dzięki temu każdy zimowy urlopowicz może cieszyć się panoramą dookoła. Jedynymi, którzy muszą uważać, są ci, którzy źle znoszą patrzenie w dół:
Wyciąg krzesełkowy Porsche „Lavadinas-Furcla” na terenie narciarskim Flims Laax Falera (Szwajcaria)
Zimą 2012/2013 w Laax miała miejsce światowa nowość. 6-osobowy wyciąg krzesełkowy Plaun Lavadinas – Fuorcla da Sagogn prezentuje elegancki wygląd Porsche. I nic dziwnego, w końcu wyciąg został opracowany przez Bartholet Maschinenbau AG we współpracy ze studiami projektowymi producenta samochodów z Zuffenhausen. Jego unikalny design, czarne krzesła z czerwonymi aplikacjami, wygląda jak wyposażenie samochodu wyścigowego. Ale to nie jedyna cecha szczególna. Dzięki przegubowi na zawieszeniu kablowym fotele można obracać o 45 stopni. Daje to pasażerom wyraźny widok na panoramę gór zamiast na plecy osoby siedzącej przed nimi. Wysokość około 600 metrów pokonywana jest z prędkością 6 m/s. Panel słoneczny z tyłu foteli pokrywa również zapotrzebowanie na energię wbudowanego ogrzewania siedzeń.
Oprócz projektu samego eleganckiego wyciągu krzesełkowego, koncepcja Weiße Arena Gruppe obejmowała również dolną i górną stację nowego wyciągu. Zrównoważony rozwój i wykorzystanie przyjaznych dla środowiska materiałów były równie ważne dla operatorów. Dlatego też obie stacje są częściowo zbudowane z alternatywnych, przyjaznych dla środowiska materiałów. Górna stacja jest widoczna już z daleka ze względu na wysoki udział drewna.
Solarny wyciąg narciarski Tenna na terenie narciarskim Tenna (Szwajcaria)
Ochrona środowiska od dłuższego czasu jest również istotnym zagadnieniem na wielu terenach narciarskich. Wiele ośrodków sportów zimowych szuka sposobów na aktywną ochronę i zachowanie przyrody i krajobrazu, w którym żyją. Pomysł na specjalny rodzaj wyciągu kotwicznego w Tenna, który jest zasilany wyłącznie energią słoneczną, powstał po tym, jak stary wyciąg w tej samej lokalizacji stał się przestarzały po 41 latach eksploatacji. W związku z tym dwie rzeczy były od razu jasne: należało znaleźć zamiennik, a także określić warunki finansowania nowej instalacji przez spółdzielnię Skilift Tenna. Ponieważ projekt miał być przyjazny dla środowiska i oszczędzać zasoby, ostatecznie zdecydowano się na podejście unikalne w skali światowej.
Rezultatem jest ultranowoczesna instalacja solarna, której panele słoneczne działają na konstrukcji linowej nad konwencjonalnym wyciągiem kotwicznym. System nie tylko zasila wyciąg kotwiczny, ale także wytwarza nadwyżkę energii. Dzięki nowoczesnej technologii ogniwa fotowoltaiczne są zawsze ustawione zgodnie z położeniem słońca – pod idealnym południowym nachyleniem 30 stopni. Pozwala to systemowi produkować do 90 000 kWh rocznie. Tylko około 22 000 kWh jest potrzebnych do działania wyciągu. Oznacza to, że spółdzielnia Skilift Tenna może sprzedawać wyprodukowaną energię elektryczną lokalnemu przedsiębiorstwu energetycznemu – a tym samym refinansować windę krok po kroku. Poniższy klip pokazuje dokładnie, jak wygląda konstrukcja:
CabriO-Bahn w Stans (Szwajcaria)
Wyciąg tylko dla tych, którzy nie mają lęku wysokości: chociaż gondola kursuje tylko latem (od kwietnia do listopada), CabriO-Bahn na Stanserhorn w Szwajcarii nadal zasługuje na wzmiankę. Dwupoziomowa kolejka jest pierwszą na świecie, która ma otwarty górny pokład, dzięki czemu można podziwiać fantastyczną panoramę 360° otaczających gór. Jest tu miejsce dla maksymalnie 30 osób, które mogą cieszyć się przejażdżką ze środkowej stacji na wysokość 1900 m pod gołym niebem.
Zugspitzbahn na terenie narciarskim Garmisch-Classic/Zugspitze (Niemcy)
Teren narciarski Garmisch-Classic/Zugspitze ma wiele do zaoferowania dzięki 60 kilometrom tras zjazdowych i 29 wyciągom. Jedną z głównych atrakcji terenu narciarskiego jest z pewnością kolejka Zugspitzbahn, która ustanowiła 3 rekordy świata podczas swojej dziesięciominutowej jazdy: jest ona podtrzymywana przez najwyższą na świecie stalową podporę (127 m) dla kolejek kabinowych i pokonuje największą całkowitą różnicę wysokości wynoszącą 1945 m na jednym odcinku. W tej sekcji dwie gondole pokonują również najdłuższą na świecie wolną rozpiętość wynoszącą 3213 m. Panoramiczne okna od podłogi do sufitu otaczają entuzjastów sportów zimowych i zapewniają zapierający dech w piersiach widok na niemieckie Alpy. Po dotarciu do górnej stacji (2720 m), otwierają się popularne, raczej płaskie stoki Zugspitzplatt, a także prawdziwe El Dorado głębokiego śniegu dla poszukiwaczy przygód.
Kolejka linowa Predigtstuhl na terenie narciarskim Regionu Berchtesgaden (Niemcy)
Entuzjaści sportów zimowych mają możliwość odbycia szczególnego rodzaju podróży w czasie w regionie narciarskim Berchtesgaden. Wehikułem czasu w tym przypadku jest kolejka linowa Predigtstuhl, która prowadzi na górę o tej samej nazwie, Predigtstuhl (1614 m n.p.m.). Pierwsza przejażdżka miała miejsce 1 lipca 1928 r., więc wyciąg ten ma już prawie 100 lat i nadal działa. Narciarze i snowboardziści powinni jednak uzbroić się tu w cierpliwość, bo wyciąg oczywiście nie jest już najmłodszy, a już na pewno nie najszybszy.
Gondola Silver Queen na terenie narciarskim Aspen Mountain (USA)
Narciarze i snowboardziści, którzy wjeżdżają gondolą Silver Queen na góry Aspen, powinni zdecydowanie wybrać jedną z czerwonych kabin. Tutaj bowiem to sami entuzjaści sportów zimowych decydują o muzyce: jako że gondole wyposażone są w stację dokującą do smartfona, górska przejażdżka staje się również muzycznym przeżyciem. A wszystko to bez konieczności zakładania słuchawek. Jeśli więc jesteś w odpowiednim nastroju, już w wyciągu możesz urządzić sobie małą imprezę.
Peak2Peak na terenie narciarskim Whistler-Blackcomb (Kanada)
Kolejka linowa Peak2Peak znajduje się w Kanadzie i łączy dwa tereny narciarskie Whistler Mountain i Blackcomb Peak. Aby umożliwić bezproblemowy wjazd, potrzebnych jest tylko kilka słupów podtrzymujących. W sumie stalowe liny unoszą się w powietrzu nad doliną na długości 3 km, co czyni tę instalację jedną z najdłuższych kolejek linowych bez podparcia na świecie. Ponadto, kolejka Peak2Peak jest najwyższą kolejką tego typu, unoszącą się w jednym punkcie na zawrotnej wysokości 436 m nad ziemią.
Gondola saunowa na terenie narciarskim Ylläs (Finlandia)
Finowie znani są ze swojego zamiłowania do saun. Operatorzy wyciągów w Yllästunturi w regionie narciarskim Kolari doprowadzili tę miłość do ekstremum. A raczej: na szczyt. Niedaleko granicy ze Szwecją, w prowincji Laponia, znajduje się teren narciarski Ylläs, którego najwyższym punktem jest góra o tej samej nazwie i wysokości 718 metrów. Aby się na nią dostać, miłośnicy sportów zimowych korzystają z przeznaczonych do tego celu wyciągów narciarskich. Wyjątkowe jest jednak to, że jeden z wyciągów już z daleka wyróżnia się drewnianą okładziną, a po bliższym przyjrzeniu się wyłania się jako kabina szczególnego rodzaju. Można śmiało powiedzieć, że jest to pierwsza na świecie gondola saunowa.
Maksymalnie cztery osoby mogą usiąść w gondoli saunowej i pocić się przez około 15 do 20 minut w lodowatych temperaturach zewnętrznych, ponieważ tyle trwa przejażdżka. Na górnej stacji gondola jest podgrzewana elektrycznie, aby osiągnąć optymalną temperaturę. Następnie rozpoczyna się około dwukilometrowa trasa. Ciepłe ubrania narciarskie muszą jednak pozostać na zewnątrz, ponieważ pocenie się odbywa się bez odzieży, tak jak powinno. Nikt nie musi martwić się o bycie obserwowanym przez innych narciarzy, ponieważ kabina jest wyposażona w zaciemnione okna. Po dotarciu na szczyt, saunowiczów wita „Café Gondola”, która oferuje prysznice, jacuzzi i, jeśli to nie wystarczy, więcej saun.
Jednak mało kto wybiera się do Ylläs tylko po to, by skorzystać z sauny. Oczywiście teren narciarski ma o wiele więcej do zaoferowania swoim gościom. Być może nie imponuje on swoimi rozmiarami, tak jak reprezentanci Francji czy Austrii. Niemniej jednak zawsze warto umiejętnie połączyć jazdę na nartach z odnową biologiczną. Na 55 kilometrach stoków, narciarze mają okazję po saunie zaprezentować swoje szusy. Niezliczone kilometry tras biegowych to także obowiązkowy punkt programu w Finlandii, kraju narciarzy biegowych. Aby ukoronować udany dzień na nartach, entuzjaści sportów zimowych nie powinni przegapić magicznej zorzy polarnej na niebie!
Wings of Tatev w Halidsor (Armenia)
Kolejka linowa „Wings of Tatev” nie przewozi narciarzy, ale ustanawia absolutny rekord. W 2010 roku w południowej Armenii otwarto najdłuższą na świecie kolejkę linową Tatev. Kolejka linowa o długości 5,75 km przewozi do 25 osób podczas jedenastominutowej przejażdżki z wioski Halidsor przez wąwóz Vorotan do historycznego klasztoru Tatev. Co ciekawe, pokonuje on różnicę wysokości wynoszącą zaledwie dziewięć metrów. Poniższy klip pokazuje, jak wygląda przejażdżka jedną z gondoli:
Dagu Glacier Gondola w pobliżu Luhua (Chiny)
Najwyższa na świecie gondola znajduje się w chińskiej prowincji Syczuan w Parku Narodowym Lodowca Dagu. Gondola prowadzi na zawrotną wysokość 4 843 m. Na takich wysokościach powietrze jest bardzo rozrzedzone i może dosłownie prowadzić do zawrotów głowy, dlatego zarówno stacje, jak i kabiny są wyposażone w zbiorniki z tlenem i maski. Łącznie 36 gondoli dla ośmiu osób potrzebuje 9,4 minuty na wjazd:
Dragondola w ośrodku narciarskim Nabea (Japonia)
Gondola Nabea-Tashiro w Nabea Ski Resort w Japonii, znana również jako „Dragondola”, jest jedyną na świecie 8-osobową gondolą, pokonującą dystans 5,48 km. Jej kabiny przeznaczone są dla ośmiu osób, a przejazd trwa 15 minut. Kolejka linowa łączy miejscowości Nabea i Karuga, zapewniając dostęp do terenów narciarskich Kagura, Tashiro i Mitsumata.
Genting Skyway w Gohtong Jaya (Malezja)
„Genting Skyway” to najszybsza kolejka linowa na świecie, poruszająca się z prędkością 21,6 km/h. Długość ponad 3,5 km czyni ją również najdłuższą w Azji Południowo-Wschodniej. Kolejka linowa biegnie przez gęsto zarośniętą dżunglę i służy jako połączenie z Genting Highlands. Na szczycie góry znajduje się kurort z licznymi hotelami i parkiem rozrywki. Jest to jedyne miejsce, w którym hazard jest oficjalnie dozwolony w Malezji. Droga tam jest udokumentowana w poniższym filmie:
Mi Teleférico między La Paz i El Alto (Boliwia)
Sieć kolejek linowych „Mi Teleférico” oferuje szybki i niezawodny transport między głównymi atrakcjami La Paz i El Alto. 25 stacji i około 27 km długości czynią ją największą na świecie. Wraz z uruchomieniem kolejek linowych w tym południowoamerykańskim kraju, czas podróży przez miasto został skrócony z godziny do zaledwie 10 minut. W ten sposób sieć kolejek linowych spełnia swój pierwotny cel: zmniejszenie problemów związanych z ruchem drogowym i związanym z tym zanieczyszczeniem środowiska. A wygląda to tak:
A więc: miłej podróży!
FAQ dotyczące najlepszych kolejek linowych
Kiedy zbudowano pierwsze kolejki linowe w Alpach?
Pierwsze kolejki linowe do celów turystycznych w Europie zostały zbudowane ponad 100 lat temu. Kolejka linowa Kohler w Bolzano w Południowym Tyrolu jest uważana za pierwszą alpejską kolejkę linową przeznaczoną wyłącznie do przewozu pasażerów. Kolejka została uruchomiona już w 1908 roku, po czym kolejki linowe stały się coraz ważniejsze od lat pięćdziesiątych XX wieku ze względu na rozwój turystyki narciarskiej w Alpach.
Która kolejka linowa jest najwyżej położona w Europie?
Najwyżej położoną kolejką linową w Europie jest „Matterhorn Glacier Ride”-3S-Bahn na Klein Matterhorn w szwajcarskim ośrodku narciarskim Zermatt. Górna stacja 3S-Bahn znajduje się na wysokości 3883 m, a najnowocześniejsza kolejka linowa przewozi do 2000 osób na godzinę przez 365 dni w roku.
Która kolejka linowa jest najdłuższa na świecie?
„Wings of Tatev” to najdłuższa na świecie kolejka linowa o długości 5,75 km. Znajduje się w południowej Armenii, została otwarta w 2010 roku i przewozi do 25 osób z wioski Halidsor przez wąwozy Vorotan do historycznego klasztoru Tatev. Przejażdżka najdłuższą na świecie kolejką linową trwa około 11 minut, pokonując zaledwie 9 metrów wysokości.
Jakie rekordy posiada kolejka Zugspitzbahn w regionie narciarskim Garmisch-Classic/Zugspitze?
Kolejka Zugspitzbahn w niemieckim ośrodku narciarskim Garmisch-Classic/Zugspitze posiada 3 rekordy świata jednocześnie. Podczas dziesięciominutowej przejażdżki, wczasowicze są przewożeni przez najwyższą na świecie stalową konstrukcję nośną (127 m) dla kolejek linowych i pokonują największą całkowitą różnicę wysokości (1945 m) na jednym odcinku. Ponadto gondole pokonują najdłuższą wolną rozpiętość na świecie (3213 m) na tym samym odcinku.
Gdzie pasażerowie mogą przekroczyć granicę gondolą?
W 2023 roku otwarto Matterhorn Glacier Express II. Szczególną cechą kolejki linowej jest fakt, że jej górna stacja nad Zermatt znajduje się na Klein Matterhorn (3883 m), a więc w Szwajcarii, podczas gdy dolna stacja znajduje się na Testa Grigia (3458 m) we Włoszech. Ale ta spektakularna kolejka linowa nie jest jedyną tego rodzaju, która przekracza granicę państwową w Alpach. Od 1957 roku między Aiguille du Midi (3778 m n.p.m.) a Pointe Helbronner (3466 m n.p.m.) działa mała kolejka kabinowa Vallée Blanche. Jej szczególną cechą jest to, że górna stacja znajduje się po stronie francuskiej, a dolna we Włoszech.