Niezależnie od tego, czy chodzi o odzież, sprzęt czy buty. Każdy entuzjasta sportów zimowych wie, że potrzebujesz dużo miejsca do transportu własnego sprzętu narciarskiego. Ale właśnie to jest cenne w samochodzie w drodze do ośrodka narciarskiego zimą. A jeśli podróżujesz z rodziną lub przyjaciółmi, bagażnik może szybko stać się ciasny. Szukając dodatkowego miejsca do przechowywania w takich przypadkach, wybór szybko pada na boxy dachowe i bagażniki dachowe. SnowTrex wyjaśnia, na co zwrócić uwagę przy zakupie boxu dachowego, jak najlepiej przechowywać narty i tym podobne oraz jakich innych zasad muszą przestrzegać kierowcy samochodów.
Boxy dachowe: kupić czy wypożyczyć?
Przed niemal każdym sezonem zimowym kierowcy samochodów zadają sobie pytanie: boxy dachowe i bagażniki dachowe – kupić czy wypożyczyć? Te pierwsze sprawdzają się głównie w przypadku miłośników sportów zimowych, którzy raz lub dwa razy w roku wybierają się w góry własnym samochodem wraz z rodziną lub przyjaciółmi. Należy jednak pamiętać, że aby wygodnie przechowywać w samochodzie narty o długości 1,60 m lub większej, box dachowy powinien być o około 15-20 cm dłuższy na zewnątrz. Oznacza to, że oprócz sprzętu narciarskiego w boksie transportowym zmieszczą się również inne bagaże. W tym przypadku, przy długości prawie 1,80 m, szerokości ponad 60 cm i wysokości nieco poniżej 45 cm, sprzęt naturalnie zajmuje dużo miejsca, gdy jest przechowywany w piwnicy.
To samo dotyczy właścicieli garaży, którzy powinni zaplanować trochę miejsca na własny box dachowy między sezonami narciarskimi. W końcu całoroczny montaż na samochodzie nie jest tak naprawdę alternatywą pod względem zużycia materiału i rosnących kosztów benzyny. Ponadto, podobnie jak w przypadku innego zimowego wyposażenia samochodu, dochodzą koszty zakupu samego boxu dachowego. Przykładowo, cena najtańszego modelu (o pojemności 400 litrów) w teście boxów dachowych ADAC, który otrzymał ocenę „dobry”, wyniosła średnio 300 euro. Najdroższy box dachowy, który otrzymał podobną ocenę i oferował tylko niecałe 50 litrów więcej pojemności, kosztował średnio nawet 630 euro. Dla kierowców, którzy wyjeżdżają na narty kilka razy w roku lub którzy często potrzebują go do pracy, na przykład jako handlowcy, zakup boxu dachowego zdecydowanie się opłaca.
Jeśli natomiast zabierasz samochód i narty w góry tylko raz w sezonie zimowym lub sporadycznie co kilka lat, wypożyczenie boxu dachowego jest dobrym rozwiązaniem zarówno ze względu na koszty, jak i przestrzeń. Jeśli nie masz zaufanego garażu, zazwyczaj możesz szybko znaleźć lokalny sklep z akcesoriami samochodowymi, który wynajmuje boxy dachowe po szybkim wyszukiwaniu w Internecie. W zależności od rozmiaru materiału lub okresu wynajmu, ceny wynajmu mogą się znacznie różnić. Przykładowo, średnia cena wynajmu małego boxu dachowego Thule (310 litrów pojemności) na siedem dni wynosi około 30 euro. Duży box dachowy (610 litrów) kosztuje niecałe 70 euro za wynajem na tydzień. System nośny, który wszyscy właściciele samochodów nieposiadających relingów dachowych powinni dodatkowo zarezerwować, kosztuje kolejne 25 euro.
Kolejna ważna kwestia, o której powinni pamiętać kierowcy samochodów: Boxy dachowe mogą być oczywiście używane nie tylko zimą. Oferują one również dodatkowe miejsce do przechowywania bagażu dla rodzin podróżujących latem nad morze lub w góry własnym samochodem. Ta wszechstronność sprawia również, że systemy te są niezwykle popularne podczas podróży samochodem o każdej porze roku.
Zasady podróżowania z boksami dachowymi
Niemiecka ustawa o ruchu drogowym (StVO) początkowo klasyfikuje box dachowy, który czasami nazywany jest również jetbagiem lub boxem dachowym, jako ładunek. Oznacza to, że podobnie jak bagaż w bagażniku, box dachowy musi być przymocowany lub zabezpieczony w taki sposób. W taki sposób, aby nie zsunął się, a nawet nie spadł w przypadku hamowania awaryjnego. Aby temu zapobiec, konieczne jest przeprowadzenie całej procedury dokładnie zgodnie z instrukcją obsługi, zarówno podczas montażu boxu dachowego, jak i podczas montażu systemu bagażnika na samochodach bez relingów dachowych. Jeśli nie masz co do tego pewności i wynajmujesz box dachowy w sklepie z akcesoriami samochodowymi, zazwyczaj możesz tam również skorzystać z usługi montażu.
Podczas pakowania ważne jest, aby upewnić się, że maksymalna waga boxu dachowego nie została przekroczona. Podobnie jak dopuszczalne obciążenie dachu samochodu. Odpowiednie wartości można znaleźć w instrukcji obsługi systemu bagażowego i pojazdu. Kierowcy, którzy tego nie przestrzegają i zostaną złapani z przeciążonym pojazdem, muszą spodziewać się grzywny w Niemczech. W takim przypadku należna jest grzywna w wysokości 60 euro. W Szwajcarii i Austrii grzywna w wysokości 85 euro jest nakładana za 100 kg nadwagi. Katalog kar we Francji jest jeszcze bardziej rygorystyczny i przewiduje grzywnę w wysokości od 135 do 750 euro za przeładowanie. We Włoszech maksymalna grzywna w takich przypadkach wynosi nawet 1697 euro!
StVO nie odpowiada bezpośrednio na pytanie, jak szybko kierowcy mogą jeździć z boxem dachowym. Teoretycznie nie ma ograniczenia prędkości jako takiego, przynajmniej na autostradach w Niemczech, gdzie nie ma ograniczenia prędkości. Jednak jeden z paragrafów przepisów ruchu drogowego stanowi również, co następuje: „Kierowca pojazdu musi dostosować swoją prędkość w szczególności do warunków drogowych, ruchu drogowego, widoczności i warunków pogodowych, a także do swoich osobistych umiejętności oraz charakterystyki pojazdu i ładunku” To ostatnie jest szczególnie ważne, ponieważ box dachowy jest uważany za ładunek. A to może mieć wpływ na właściwości jezdne samochodu, zwłaszcza w zimowych warunkach pogodowych.
Dlatego też eksperci ds. ruchu drogowego zalecają znacznie wolniejszą jazdę z boxem dachowym na dachu niż bez niego. Instrukcje obsługi, w których niektórzy producenci określają maksymalną prędkość jazdy z jednym z ich boksów dachowych, mogą również stanowić dobrą wskazówkę w tym zakresie. Jest to jednak tylko zalecenie, a nie wymóg prawny. ADAC również wielokrotnie zwraca na to uwagę. Klub drogowy radzi również kierowcom, aby nie jechali szybciej niż 130 km/h, jeśli mają zamontowany box dachowy. Z jednej strony, ponieważ obciążenie i zwiększony środek ciężkości mogą znacznie zmienić właściwości jezdne samochodu. Po drugie, duże boxy dachowe zwiększają opór powietrza, a tym samym znacznie zwiększają zużycie paliwa.
Przewożenie sprzętu narciarskiego w boksie dachowym
Tradycyjne, stałe boxy dachowe mają kilka zalet, szczególnie zimą. Są wodoodporne, zamykane i, w zależności od rozmiaru, oferują dużo dodatkowej przestrzeni do przechowywania. Aby jednak zapewnić ich efektywne, a przede wszystkim bezpieczne wykorzystanie, kierowcy muszą wziąć pod uwagę kilka ważnych kwestii podczas załadunku. Jednym z najważniejszych powodów zakupu boxu dachowego jest fakt, że nie ma lepszego miejsca do transportu nart lub desek snowboardowych. Ze względu na samą długość, przechowywanie ich we wnętrzu samochodu jest trudne lub wręcz niemożliwe. Inaczej sytuacja wygląda na dachu.
Wybierając box dachowy, ważne jest oczywiście, aby entuzjasta sportów zimowych znał dokładną długość własnych nart lub nart innych pasażerów, tak aby sprzęt narciarski zmieścił się również w boxie dachowym. Nawiasem mówiąc, box dachowy nie może być zbyt długi, tj. nie może wystawać ponad tylną lub przednią szybę. W takim przypadku widoczność może być ograniczona lub nie będzie można prawidłowo otworzyć tylnej klapy.
Po wybraniu odpowiedniego boxu dachowego i jego prawidłowym zamontowaniu w samochodzie, nadchodzi czas na jego załadunek. Jest to łatwiejsze, jeśli box dachowy można otworzyć z obu stron. W przypadku nagłego hamowania lub wypadku może się zdarzyć, że zawartość boxu dachowego przesunie się. Pomimo zabezpieczenia pasami mocującymi. Z tego powodu należy w miarę możliwości zabezpieczyć materiał przed rozdarciem przez ciężkie przedmioty. Dlatego zaleca się „wyściełanie” boxu dachowego miękkim bagażem z przodu i z tyłu. Torby sportowe z odzieżą, duże ręczniki, poduszki, kurtki narciarskie lub koce mogą służyć jako bufor.
Z kolei narty i deski snowboardowe najlepiej przechowywać na środku boxu dachowego ze względu na ich długość i wagę. To samo dotyczy innych ciężkich przedmiotów, takich jak łańcuchy śniegowe, podczas gdy na przykład wózki dziecięce lub łóżeczka dziecięce powinny być zawsze umieszczane w bagażniku zamiast w boksie dachowym ze względu na ich rozmiar. Narty z metalowymi krawędziami również nie powinny być układane w stosy, jeśli to możliwe. Zamiast tego należy je umieścić obok siebie w dolnej części skorupy, a tym samym w najbardziej stabilnej części boxu dachowego. Niższa waga obniża również ogólny środek ciężkości samochodu, co oznacza, że właściwości jezdne nie ulegają tak znacznemu pogorszeniu.
Testy z nieprawidłowo załadowanymi boksami dachowymi pokazują, jak bardzo może zmienić się zachowanie samochodu podczas jazdy. Jeśli na dachu umieszczony jest ciężar około 75 kg, zgodnie z instrukcją obsługi, samochód prowadzi się zgodnie z przeznaczeniem i pozostaje na torze jazdy podczas gwałtownego manewru wymijania przy prędkości 60 km/h. Z drugiej strony, przy 25 kg „nadwagi”, pojazd jest trudny do utrzymania pod kontrolą podczas tego samego manewru. Największa różnica uwidacznia się jednak podczas awaryjnego hamowania przy prędkości 100 km/h. Z 75 kg w boxie dachowym, samochód kombi zatrzymuje się po około 43 m na wilgotnym asfalcie. W zależności od masy i opon samochodu, od 35 do 40 m jest normą w tych samych warunkach zewnętrznych. Przy 100 zamiast 75 kg na dachu, droga hamowania wydłuża się o 6 metrów do pełnych 49 metrów.
Alternatywy dla boksów dachowych
Aby stworzyć dodatkowe miejsce do przechowywania bagażu i sprzętu narciarskiego w drodze do ośrodka narciarskiego, większość kierowców samochodów wybiera boxy dachowe. Istnieje jednak inny sposób. Właściciele pojazdów, którzy muszą zabrać ze sobą mniej bagażu lub tylko narty i deski snowboardowe, mogą również skorzystać z alternatyw. Pierwszym i najważniejszym jest oczywiście klasyczny bagażnik dachowy. Kilka par nart można szybko zamocować obok siebie na bagażniku dachowym. I tak powinno pozostać. W końcu bagaż leży otwarty na dachu i dlatego jest narażony na działanie czynników atmosferycznych, zwłaszcza zimą. Na przykład śnieg lub deszcz. Bagażniki dachowe nadają się zatem wyłącznie do transportu sprzętu sportowego odpornego na warunki atmosferyczne.
Zalety bagażników dachowych są jednak oczywiste. Z jednej strony bagażniki dachowe nie zajmują tak dużo miejsca w piwnicy lub garażu, gdy są przechowywane między oponami zimowymi i innymi przedmiotami. Po drugie, są również tańsze w zakupie. Niedrogie nowe modele są dostępne już za 30 euro, podczas gdy markowe produkty znanych producentów mogą kosztować nawet 300 euro.
Inną alternatywą dla stałego boxu dachowego są składane boxy dachowe. Jak sama nazwa wskazuje, w przeciwieństwie do swoich większych braci, te boxy transportowe można złożyć po użyciu. W takim stanie zajmują one mniej miejsca w piwnicy, garażu lub na strychu. Worek wykonany z włókien plastikowych lub nylonu jest przyklejony do składanej podstawy składającej się z kilku twardych plastikowych paneli. Sama tkanina jest połączona wodoodpornymi szwami i zamkami błyskawicznymi. Jeśli chodzi o rozmiar, kupujący nie muszą iść na żadne kompromisy w porównaniu ze zwykłym boksem dachowym. Składane boxy dachowe mają pojemność od 250 do 600 litrów, w zależności od modelu. Oznacza to, że mogą być wypełnione podobną masą jak ich odpowiedniki wykonane z litego materiału. Oznacza to również, że można je załadować nartami lub deskami snowboardowymi.
Oczywiście przy zakupie należy wziąć pod uwagę konstrukcję składanego boxu dachowego, ponieważ są one również dostępne w kompaktowym kwadratowym kształcie. A długi, wąski sprzęt narciarski do nich nie pasuje. Należy również zauważyć, że nie wszystkie składane boxy dachowe są klasyfikowane jako wodoodporne. Istnieją również modele, których nie można zamknąć lub które mają niekorzystną aerodynamikę ze względu na szeroki przód. A to może prowadzić do wyższego zużycia paliwa. Jeśli chodzi o cenę, niektóre modele składanych boksów dachowych, które otrzymały dobre oceny w testach konsumenckich i oferują dużą pojemność do 450 litrów, są dostępne już za 70 euro. Górna granica spirali cenowej osiągana jest za około 450 euro.
Montaż na dachu samochodu
Istnieje błędne przekonanie, że samochód z relingami dachowymi jest niezbędny do zamocowania boxu dachowego lub bagażnika dachowego. Obecnie oba te elementy można bezpiecznie i łatwo zamontować na wszystkich samochodach, z wyjątkiem kabrioletów z miękkim dachem.
W poniższej tabeli SnowTrex wymienił różne rodzaje mocowań boksów dachowych i bagażników dachowych do samochodów:
Typ załącznika | Odpowiednie pojazdy |
---|---|
Stały nośnik | Dla samochodów, które nie są wyposażone w rynnę deszczową lub relingi dachowe |
Nośnik magnetyczny | Dla samochodów z magnetycznym metalowym dachem |
Wspornik rynny deszczowej | Rynny deszczowe Dla samochodów wyposażonych w rynnę deszczową na dachu. |
Nośnik poręczy | Dla samochodów wyposażonych w relingi dachowe |
Właściciele pojazdów, którzy zimą jeżdżą w góry na narty samochodem z fabrycznie zamontowanymi relingami dachowymi, mają jedno z najłatwiejszych żyć. W przypadku tych samochodów, które zazwyczaj są kombi lub vanami, nie są wymagane żadne dodatkowe bagażniki dachowe. W tym przypadku klipsy mocujące box dachowy lub bagażnik dachowy, które ze względów bezpieczeństwa powinny być wykonane z metalu, a nie z tworzywa sztucznego, muszą być po prostu przymocowane do relingów dachowych po lewej i prawej stronie dachu pojazdu w odpowiedniej odległości od siebie.
Sytuacja wygląda inaczej w przypadku samochodów, które nie mają relingów dachowych, a jedynie rynnę deszczową. Albo nie mają ich wcale. Jednak zarówno producenci samochodów, jak i producenci akcesoriów samochodowych są obecnie przygotowani do umożliwienia montażu boksów dachowych i bagażników dachowych również w tym przypadku. Wymaga to jednak dwóch bagażników dachowych, które należy zakupić oprócz boxów transportowych. Przed zakupem większości produktów kierowcy muszą dokładnie sprawdzić, czy bagażniki dachowe nadają się do montażu na ich samochodzie. Możesz jednak ułatwić sobie zadanie, wybierając uniwersalny bagażnik dachowy. Jak sama nazwa wskazuje, można je zamontować na większości dachów samochodów, w rynnach deszczowych lub na stałych punktach.
Możesz dowiedzieć się dokładnie, gdzie jest to możliwe w pojeździe, albo w instrukcji obsługi samochodu, albo patrząc na same belki dachowe, gdzie producent wytłoczył punkty mocowania belek dachowych w metalu. Przedział cenowy dla różnych systemów bagażników jest również bardzo szeroki. Niedrogie bagażniki dachowe są dostępne już od 40 euro. Podczas gdy produkty znanych marek, takich jak Thule lub od samych producentów samochodów, mogą kosztować nawet 350 euro.
A dla tych, którzy chcą całkowicie zrezygnować z dodatkowych systemów nośnych, od kilku lat dostępne są magnetyczne bagażniki dachowe. Dzięki silnym magnesom, które zostały poddane intensywnym testom przez TÜV i inne instytuty i dowiodły swojej stabilności w wypadkach i przy prędkościach do 140 km/h, bagażniki dachowe przylegają do prawie wszystkich metalowych dachów samochodów. Systemy, które zazwyczaj ważą od 3 do 8 kg, są szybkie i łatwe w montażu dla kierowców. Oferują również imponujący stosunek jakości do ceny. Magnetyczny bagażnik dachowy ze zintegrowanym zabezpieczeniem przed kradzieżą, który oferuje miejsce na trzy pary nart lub dwie deski snowboardowe i uzyskał wysokie wyniki w testach konsumenckich, jest dostępny już za 150 euro. Niektóre modele są również dostępne już za 80 euro, podczas gdy najdroższe systemy mogą kosztować nawet 300 euro.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące boxów dachowych i bagażników dachowych
Czy bagażnik dachowy można zamontować w każdym samochodzie?
Tak, obecnie bagażniki dachowe i boxy dachowe można montować we wszystkich samochodach. Jedynym wyjątkiem są kabriolety z miękkim dachem, tj. dachem z tkaniny. Najłatwiej jest je zamontować na samochodach wyposażonych przez producenta w relingi dachowe. Pojazdy, które zamiast relingów dachowych mają jedynie rynnę przeciwdeszczową lub stałe punkty po wewnętrznej stronie relingu dachowego, mogą być wyposażone w systemy bagażników z możliwością doposażenia.
Czy warto kupić lub wynająć box dachowy?
To, czy właściciele samochodów powinni kupić czy wynająć box dachowy, zależy głównie od tego, jak często z niego korzystają. Dla entuzjastów sportów zimowych, którzy wyjeżdżają na narty w góry kilka razy w sezonie lub handlowców, którzy potrzebują takiego boxu do pracy, zakup jest zdecydowanie opłacalny. Z kolei kierowcy, którzy jeżdżą na narty tylko raz w roku lub nawet rzadziej, powinni rozważyć wypożyczenie boxu dachowego na jeden lub dwa tygodnie z lokalnego sklepu z akcesoriami samochodowymi i w ten sposób zaoszczędzić pieniądze.
Jakich zasad muszą przestrzegać kierowcy z boxem dachowym na drodze?
Niemiecka ustawa o ruchu drogowym (StVO) definiuje box dachowy jako ładunek. W związku z tym nie tylko sam box transportowy musi być zamontowany na samochodzie zgodnie z instrukcjami producenta, aby nie zsunął się w przypadku hamowania awaryjnego lub wypadku. To samo dotyczy bagażu w boksie dachowym, który musi być zabezpieczony pasami. Podczas ładowania boxu dachowego entuzjaści sportów zimowych muszą również zwrócić uwagę na maksymalną masę ładunku. Jest ona podana w instrukcji obsługi i nie wolno jej przekraczać ze względów bezpieczeństwa drogowego. To samo dotyczy maksymalnego obciążenia dachu samochodu. Jeśli policja zauważy podczas kontroli drogowej, że box dachowy lub samochód jest przeciążony, w Niemczech możesz zostać ukarany grzywną w wysokości 60 euro. W innych krajach europejskich grzywna za to samo wykroczenie może być znacznie wyższa. We Włoszech kierowcy musieliby w takim przypadku zapłacić nawet 1 697 euro!
Jak szybko możesz jeździć z boxem dachowym?
W Niemczech ustawa o ruchu drogowym (StVO) nie określa maksymalnej prędkości dla samochodów z boxem dachowym. StVO stanowi jednak, że kierowcy posiadający box transportowy zamontowany na dachu muszą odpowiednio dostosować prędkość. Wynika to z faktu, że ładunek do 100 kg przesuwa środek ciężkości samochodu, a charakterystyka jazdy odpowiednio się zmienia. Jednak w przeciwieństwie do przepisów prawa, producent boxu dachowego może wydrukować zalecaną maksymalną prędkość w instrukcji obsługi. Eksperci ruchu drogowego z ADAC również zalecają jazdę z maksymalną prędkością 130 km/h z boxem transportowym na dachu.
Ile sprzętu narciarskiego można zapakować do boxu dachowego?
Odpowiedź na pytanie, ile sprzętu narciarskiego można zapakować do boxu dachowego, znajdziesz w instrukcji obsługi. W zależności od modelu i rozmiaru boxu transportowego, producenci zawsze muszą określić maksymalną masę ładunku. Jest to wartość, której każdy kierowca powinien przestrzegać ze względów bezpieczeństwa drogowego. W przypadku zapakowania do boxu dachowego większej masy niż faktycznie dozwolona i wykrycia tego podczas kontroli drogowej, właściciel pojazdu może zostać ukarany grzywną.
W jaki sposób bagażnik dachowy jest mocowany do samochodu?
Bagażniki dachowe są mocowane do relingów dachowych samochodu zainstalowanych przez producenta za pomocą klipsów mocujących, które najlepiej powinny być wykonane z metalu ze względu na stabilność. W przypadku pojazdów bez relingów dachowych dostępne są obecnie systemy bagażników, które można zamontować w rynnie deszczowej na dachu samochodu lub w stałych punktach po wewnętrznej stronie belek dachowych.
Co można przewozić na bagażniku dachowym?
Ponieważ przedmioty zamocowane na otwartym bagażniku dachowym są narażone na działanie czynników atmosferycznych, takich jak deszcz i śnieg, a nawet rozbryzgi wody zmieszanej z solą drogową, szczególnie zimą, zaleca się zabieranie ze sobą tylko niektórych bagaży. W tym przypadku narty, deski snowboardowe lub kijki narciarskie, ponieważ są one również narażone na wilgoć i zimno na stoku, a zatem są odpowiednio odporne na warunki atmosferyczne.