Wspaniałe pasma górskie, rozległe krajobrazy i wyjątkowe warunki oświetleniowe na śniegu – to właśnie sprawia, że fotografowanie ośnieżonych gór jest tak wymagające i wyjątkowe. Wspomnienia z ostatnich wakacji na nartach można wspaniale uchwycić na klimatycznych zdjęciach. Aby uwiecznić te motywy w najlepszym wydaniu, niekoniecznie potrzebna jest wysokiej jakości lustrzanka. Można również osiągnąć niewyobrażalnie piękne rezultaty za pomocą smartfona lub kamerki GoPro. SnowTrex ma 10 wskazówek, w jaki sposób entuzjaści sportów zimowych mogą stać się ekspertami w dziedzinie fotografii zimowych krajobrazów.
1. Wybór atrakcyjnego motywu przewodniego
Robienie zdjęć w górach to świetna zabawa. Ale tutaj również chodzi o wybór odpowiedniego tematu. Każde zdjęcie ma jakieś przesłanie. Należy się zastanowić, co chcesz przekazać widzowi. Co jest na pierwszym planie, a co w tle? Jeśli tło jest zbyt widoczne, na przykład, odwraca uwagę od rzeczywistego pożądanego skupienia na pierwszym planie. Temat powinien być zatem starannie wybrany. W fotografii górskiej są to oczywiście imponujące szczyty w wysokich górach.
2. Kompozycja obrazu
Ważne jest nie tylko to, co widać na zdjęciu, ale także to, gdzie fotografowany obiekt jest umieszczony. Harmonijny motyw jest zgodny z pewnymi zasadami. Jedną z bardzo pomocnych zasad jest „złoty podział”. W dużym uproszczeniu jest to stosunek podziału, który definiuje idealną kompozycję w sztukach wizualnych. Zasada ta odnosi się również do fotografii. Obraz jest podzielony na dwie połowy, a podział przebiega przez obraz w stosunku około 1:3. Konkretny wzór brzmi: odległość A jest związana z B tak, jak A jest związane z całkowitą długością A B. Pozwala to na konkretne obliczenie idealnego, „złotego” podziału obrazu.
Fotografowie amatorzy zazwyczaj intuicyjnie stosują się do tej zasady i fotografują obiekty, które leżą w przybliżeniu na tej linii, tj. są umieszczone nieco z boku środka obrazu. Daje to ten przyjemny efekt, że chociaż znajdują się one na pierwszym planie jako obiekt, nadal jest wystarczająco dużo miejsca obok nich, aby spojrzeć w głąb obrazu lub, w przypadku ujęć krajobrazowych, w dal.
3. Wybór odpowiedniej perspektywy
Obiekty mogą wyglądać zupełnie inaczej w zależności od tego, czy są oglądane od góry czy od dołu. Jeśli chcesz pokazać imponujący charakter masywu skalnego, najlepiej fotografować pionowo w górę z dużą głębią ostrości. Aby podkreślić nachylenie stromego zbocza, należy trzymać aparat pod przesadnym kątem, a następnie skierować go na stojącą osobę. Odbiorca tego motywu dostanie zawrotów głowy. Zbliżenia mogą również podkreślać ekscytujące motywy na śniegu, zwłaszcza kryształki lodu, sople lub drobne szczegóły, takie jak pokryte śniegiem rośliny lub przedmioty. Ustawienie makro jest do tego odpowiednie.
4. Używanie światła dziennego
W górach dominuje biel i czerń, a także wszystkie odcienie szarości w palecie kolorów. Jeśli niebo jest również szare, może szybko wyglądać ponuro. Dlatego w fotografii górskiej zawsze korzystne jest fotografowanie w słońcu. Stalowoniebieskie niebo i lśniący w świetle śnieg ujawniają nieoczekiwane oblicza, dlatego eksperci zalecają, aby zawsze używać wartości ISO 100. O świcie i zmierzchu pojawiają się dodatkowe niuanse kolorystyczne, które sprzyjają wielobarwnym ujęciom.
5. Oszukiwanie odbić światła
Jeśli chcesz sfotografować śnieg, musisz wybrać odpowiednie ustawienia i mieć świadomość, że bardzo mocno odbija on słońce. Sprawia to, że obiekt jest jasny, a automatyczna ekspozycja aparatu wybiera zbyt krótki czas naświetlania. W rezultacie obraz jest zbyt ciemny lub pozbawiony kontrastu. Pomaga ustawienie dłuższego czasu naświetlania w aparacie, wybranie programu ręcznego lub nakręcenie na obiektyw filtra polaryzacyjnego, który wzmacnia kolor niebieskiego nieba i zapewnia bogate kontrasty. Niektóre kamery mają tryb śniegu, który jest wstępnie ustawiony dla zdjęć o wysokim kontraście jasnych powierzchni.
Zaleca się również, aby nie polegać całkowicie na balansie bieli na śniegu, który w niektórych aparatach można włączyć ręcznie. Może to spowodować, że jasne tło na zdjęciu będzie niebieskawe. Z tego powodu profesjonaliści zalecają, aby zimą zawsze mieć przy sobie szarą kartę. Należy ją sfotografować raz w każdym nowym miejscu, aby aparat idealnie uchwycił odcienie kolorów.
Kilka prostych, ale pomocnych wskazówek od ekspertów dotyczących robienia zdjęć na śniegu znajdziesz w poniższym filmie:
Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.
Jednym z problemów może być to, że osoby fotografowane w jasnym świetle mrużą oczy lub ich twarze są zaciemnione przez nieodpowiednie światło. W takim przypadku sensowne jest użycie lampy błyskowej do zdjęć plenerowych i odwrócenie twarzy od patrzenia bezpośrednio w śnieg. Okulary przeciwsłoneczne są zalecane, aby ukryć zamknięte oczy, ponieważ ochrona przed promieniowaniem UV jest niezbędna w ośrodkach narciarskich. W okularach osoba na zdjęciu wygląda swobodnie i nadaje scenie dodatkową świąteczną atmosferę.
6. Fotografowanie pod światło
Wbrew powszechnemu przekonaniu, że gór nie powinno się robić zdjęć pod światło, daje to wyjątkowe możliwości. Możesz wspaniale bawić się naturalnym padaniem światła. Na przykład ujęcie wykonane, gdy słońce znajduje się nisko nad zboczem góry, sprawia, że śnieg pięknie lśni i podkreśla strukturę powierzchni. Jeśli obiekty są umieszczone przed słońcem, ich kontury są podkreślone jak sylwetka. Może to wyglądać fantastycznie w przypadku ludzi, ale także koron drzew lub szczytów gór.
7. Tworzenie głębi ostrości
Aby ukazać pełen blask panoramy, należy fotografować ją z odpowiednią głębią ostrości. Obiekty znajdujące się w pobliżu będą wtedy tak samo ostre, jak szczyty górskie znajdujące się dalej. Do fotografowania krajobrazów najlepiej nadaje się obiektyw szerokokątny o krótkiej ogniskowej od 15 do 20 mm. Wymaga to również stosunkowo małych otworów przysłony, które można ustawić w większości aparatów za pomocą automatycznej przysłony TV. Z drugiej strony, jeśli obiekt na pierwszym planie jest ostry, a głębia ostrości jest zmniejszona, tło staje się rozmyte. Sprawia to, że na przykład grzbiety górskie wydają się jeszcze bardziej oddalone. Aby dać widzowi poczucie głębi przestrzeni, pomocne są również obiekty na pierwszym planie, zwłaszcza małe szczegóły na krawędzi obrazu, a nawet ludzie.
8. Integracja ludzi na zdjęciu
W panoramach górskich w Alpach ośnieżone szczyty są właściwie głównymi bohaterami. Jednak po dziesiątym zdjęciu gór motyw ten staje się monotonny. Z drugiej strony, obiekt na zdjęciu rozbija scenerię i nadaje panoramie więcej wizualnej głębi. Ludzie stojący pojedynczo lub w grupach przed panoramą są idealni. Zdjęcie poruszających się ludzi również wygląda dobrze, gdy wszyscy podnoszą ręce lub nawet biegną w dół zbocza. Zwiększa to jednak trudność ruchu.
9. Optymalizowanie dynamicznych ujęć
Naciśnięcie spustu migawki w odpowiednim momencie podczas fotografowania poruszających się obiektów nie jest łatwe. Zwłaszcza, jeśli spust migawki aparatu jest również nieco wolny lub opóźniony. Niektóre aparaty oferują program sportowy lub zdjęcia seryjne. Są one pomocne, ale nie zawsze prowadzą do optymalnych rezultatów. Najlepiej jest wyłączyć autofokus i ustawić wszystko ręcznie. Bardzo krótki czas naświetlania i użycie statywu to sprawdzone metody. Czasem warto też podążać aparatem za ruchem. Nieruchome tło staje się wtedy rozmyte, podczas gdy poruszający się obiekt pozostaje stosunkowo ostry. Tworzy to ładną dynamikę, której zwykle brakuje w „zamrożonych” ujęciach sportowych.
Innym sposobem na wizualizację ruchu jest połączenie dłuższego czasu naświetlania i zoomu kamery. Przykład: Narciarz zjeżdża ze stoku. Powinien stać w centrum kadru i oddalać się od aparatu. Po naciśnięciu spustu migawki narciarz zostaje przybliżony. Dłuższy czas naświetlania tworzy rozmycie wokół centrum obrazu, co tworzy wrażenie głębi.
10. Rozgrzewanie baterii
Zimą jest naturalnie zimno, a to zwykle nie jest dobre dla baterii aparatu. W niskich temperaturach szybciej tracą energię, a w najgorszym przypadku całkowicie zawodzą. Jest to szczególnie irytujące, gdy ma się przed sobą świetny obiekt i nie można zrobić mu zdjęcia. Natychmiastowe rozwiązanie: wyjąć baterię, ogrzać ją w dłoniach przez kilka minut i włożyć z powrotem. Jeszcze lepsza jest profilaktyka przed zimnem: należy nosić aparat blisko ciała, poddawać go jak żadziej podmuchom zimnego powietrza, a już na pewno nie wkładać go do śniegu. Po dniu spędzonym na stoku zaleca się również wyjęcie baterii z kamery i pozostawienie komory otwartej na chwilę, aby zapobiec gromadzeniu się skroplin w obudowie.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące fotografii śniegu
Jak prawidłowo fotografować śnieg?
Aby poprawnie sfotografować śnieg, należy wybrać odpowiednie ustawienia w aparacie. Pomocne może być na przykład ustawienie dłuższego czasu naświetlania, wybranie trybu ręcznego lub nakręcenie na obiektyw filtra polaryzacyjnego. Niektóre modele aparatów posiadają również tryb śnieżny do zdjęć o wysokim kontraście. Ponadto nie powinno się całkowicie polegać na balansie bieli na śniegu, ponieważ jasne tło może czasami wydawać się niebieskawe na zdjęciu. Szara karta, która jest fotografowana w celu wypełnienia obrazu, może tutaj pomóc, aby aparat uzyskał idealne odcienie kolorów.
Jaką wartość ISO należy ustawić w aparacie na śniegu?
W jasnym słońcu i śnieżnobiałym podłożu, czyli w idealnych warunkach zimowych, eksperci zawsze zalecają wartość ISO 100. To ustawienie najlepiej pasuje do tej pogody i naturalnego oświetlenia.
Czy niezbędny jest filtr do zdjęć na śniegu?
Odpowiedź brzmi „raczej nie”. Podczas robienia zdjęć własnym aparatem na śniegu, nie potrzeba używać filtra, aby uzyskać piękne obrazy. Jednak fotografowie amatorzy, a zwłaszcza profesjonaliści, mogą również używać filtra polaryzacyjnego. Jest on przykręcany do przedniej części obiektywu i zapewnia, że zdjęcie śniegu świeci bogatym błękitem nieba i wzmocnionymi kontrastami.
Jaki balans bieli jest potrzebny podczas robienia zdjęć na śniegu?
Entuzjaści sportów zimowych, którzy chcą robić świetne zdjęcia na śniegu i chcą uzyskać doskonałą jakość obrazu, nie powinni polegać na automatycznym balansie bieli swojego aparatu. Wynika to z faktu, że silna jasność śniegu i słońca szybko nadaje zdjęciom niebieski odcień. Dlatego warto mieć przy sobie szarą kartę i fotografować ją najpierw w każdym nowym miejscu, aby aparat mógł uzyskać idealne odcienie kolorów.
Jaka ogniskowa jest potrzebna do zdjęć w górach?
Panoramy górskie i ujęcia w ośrodkach narciarskich należą do kategorii „fotografia krajobrazowa”. W tym przypadku wymagany jest obiektyw szerokokątny z krótką ogniskową od 15 do 20 mm, aby efekt przestrzenny scenerii na zdjęciu był bardziej imponujący.