Nietknięta warstwa świeżego śniegu to spełnienie marzeń każdego entuzjasty sportów zimowych, przynajmniej na stoku. Jednak jako kierowca samochodu raczej nie cieszysz się z takich warunków pogodowych na drodze. Zwłaszcza w górach śnieg i lód na asfalcie doprowadzają prawie wszystkie opony zimowe do granic ich możliwości. W takich przypadkach to właśnie stare dobre łańcuchy śniegowe zapewniają niezbędną przyczepność w terenie alpejskim lub na zaśnieżonych przełęczach górskich i zapobiegają poślizgowi. Ale kiedy i gdzie należy zakładać łańcuchy śniegowe? Ile czasu potrzebują kierowcy na ich założenie i co jest ważne przy wyborze odpowiedniego narzędzia wspomagającego jazdę? To pytania, na które SnowTrex udziela teraz odpowiedzi.
Historia sukcesu łańcuchów śniegowych
Amerykanin Harry D. Weed jest uważany za wynalazcę nowoczesnych łańcuchów śniegowych. W sierpniu 1904 r. złożył on w Nowym Jorku wniosek o patent na „łańcuchy na opony”. Jednak jego wniosek nie wspominał nawet o śniegu. Weed nie chciał używać swojego wynalazku zimą, ale przez cały rok. Na początku XX wieku w Ameryce powozy konne, wozy, a później pierwsze samochody musiały nieustannie walczyć z warunkami drogowymi. W tamtych czasach nawierzchnie asfaltowe były początkowo zarezerwowane dla dużych miast, więc nieutwardzone drogi na wsi zamieniały się w błotniste ścieżki po krótkim, ulewnym deszczu. Podróże przez teren były odpowiednio uciążliwe. I właśnie ten fakt podsunął Harry’emu Weedowi pomysł na jego „Tire Chains”.
Po zarejestrowaniu patentu nowojorczyk początkowo spotkał się z wieloma kpinami, ale wielki potencjał jego łańcuchów do opon szybko stał się widoczny na różnych imprezach sprzedażowych. Jako monopolista, firma Weeda produkowała bez konkurencji aż do lat 50-tych. W tym okresie produkt dotarł również do zaśnieżonych regionów, takich jak Góry Skaliste w USA, gdzie stosowanie łańcuchów śniegowych było znacznie bardziej pożądane. W przeciwieństwie do ledwo błotnistych, asfaltowych dróg w wielu innych płaskich stanach USA. Niemniej jednak, biznes łańcuchów śniegowych upadł po śmierci Weeda w 1961 roku. Kilka lat później patent został nawet całkowicie anulowany. Była to okazja dla innych producentów do spróbowania swoich sił w produkcji łańcuchów śniegowych, w tym niektórych w Europie. Rozwinęli oni łańcuchy śniegowe, które początkowo były ciężkie i skomplikowane w montażu, tak radykalnie, że dziś, w XXI wieku, są one niezbędną częścią zimowego wyposażenia każdego samochodu.
Właściwy rozmiar: tylko odpowiedni łańcuch śniegowy pomoże
Kierowcy mają pełną swobodę wyboru łańcuchów śniegowych. Najważniejsze jest jednak, aby były one idealnie dopasowane do opon. Jeśli łańcuch śniegowy jest zbyt mały, kierowca nie będzie w stanie w ogóle założyć go na oponę. Zbyt duży łańcuch śniegowy ma kilka wad. Z jednej strony, zbyt luźne dopasowanie do opony skutkuje ledwo mierzalną poprawą trakcji na śniegu. Powodem tego jest fakt, że łańcuch śnieżny zsuwa się z opony w ciągu pierwszych kilku metrów. W rezultacie nie są one prawidłowo osadzone i nie mogą „wbić się” w zimne podłoże w celu uzyskania wsparcia. Ponadto masywne ogniwa łańcucha mogą uderzyć w karoserię lub wspornik koła z powodu obrotu opony i szybko spowodować poważne uszkodzenia.
Odpowiedni łańcuch śniegowy może temu zapobiec. A jego znalezienie jest w rzeczywistości dość proste. Łańcuchy śniegowe są dostępne w wielu różnych rozmiarach. Wynika to jednak z szerokiej gamy dostępnych opon samochodowych. Wynika to z faktu, że ogólna konstrukcja opony zależy od wielu różnych parametrów. Na przykład rozmiar i szerokość felgi lub grubość ścianki opony. Wszystkie trzy wymiary można łatwo odczytać na zewnętrznej stronie gumowych rolek. Rozmiar opony jest tu wytłoczony w postaci znormalizowanej kombinacji cyfr i liter. Całość wygląda mniej więcej tak: 205/55 R16.
W tym przypadku pierwsze trzy cyfry opisują szerokość opony, a tym samym szerokość obręczy 205 milimetrów. Druga liczba po ukośniku pokazuje stosunek wysokości i szerokości opony w procentach. W tym przypadku oznacza to, że wysokość ściany bocznej opony wynosi dokładnie 55% szerokości opony wynoszącej 205 mm. „R” to jedyna litera, która oznacza „Radial”, a tym samym konstrukcję opony. Wreszcie, liczba po „R” oznacza średnicę obręczy w calach. I to właśnie ten „kod” ostatecznie decyduje o rozmiarze łańcuchów śniegowych. Wynika to z faktu, że rozmiar opony jest również podany na opakowaniu metalowych elementów wspomagających jazdę. Już na pierwszy rzut oka widać, czy kierowca posiada łańcuchy śniegowe w odpowiednim rozmiarze dla swojego samochodu.
Zazwyczaj sprzedawane są trzy różne rodzaje łańcuchów śniegowych. Ich właściwości różnią się w następujący sposób:
Typ łańcucha śniegowego | Właściwości łańcucha śniegowego |
---|---|
Łańcuchy linowe | Najkorzystniejsza cena, oszczędność miejsca i niewielka waga |
Łańcuchy pierścieniowe | Łatwy montaż na oponach, największy wybór produktów i wiele markowych produktów w okazyjnych cenach |
Łańcuchy szybkiego montażu | Nieskomplikowany montaż na oponie, często dostępny jako opcjonalny dodatek i stabilna konstrukcja |
Koszt łańcuchów śniegowych
Zakup nowej pary łańcuchów śniegowych kosztuje dziś od 50 do 250 euro. Kierowcy powinni mieć świadomość, że cena różni się w zależności od rodzaju łańcucha. Klasyczne łańcuchy linkowe są tradycyjnie niedrogie. Następne w tabeli cenowej są łańcuchy pierścieniowe. Są one obecnie najczęściej sprzedawane przez producentów, co oznacza, że klienci mają największy wybór w sklepach. Z kolei łatwe w montażu łańcuchy do szybkiego montażu znajdują się w górnej części skali cenowej. Wynika to z faktu, że oprócz samych łańcuchów dostarczane są również adaptery. Służą one jako wspornik i mogą być również montowane bezpośrednio na felgach aluminiowych. Kierowcy, którzy nie jeżdżą w górach tak często w zimie, mogą również zaoszczędzić pieniądze na łańcuchach śniegowych. Sprzedawcy akcesoriów samochodowych oferują również łańcuchy śniegowe do wypożyczenia na wakacje.
Montaż urządzeń wspomagających jazdę wymaga wprawy
Zimne palce, obfite opady śniegu, nieznana technologia, a może nawet głęboka ciemność. Z natury rzeczy warunki do zakładania łańcuchów śniegowych na otwartej przestrzeni nie są idealne. Dlatego zaleca się, aby każdy kierowca, który chce jechać w góry zimą, dosłownie przeprowadził „suche przebiegi” w domu przed wyjazdem na wakacje. Czy to na podjeździe, w garażu, czy na pustym placu budowy lub parkingu supermarketu: założenie łańcuchów śniegowych całkowicie bez stresu i intensywne przestudiowanie dostarczonej instrukcji montażu przed lub po, będzie niezwykle pomocne, jeśli dojdzie do najgorszego na ośnieżonej alpejskiej przełęczy.
A jeśli „sytuacja awaryjna” naprawdę tam wystąpi, to absolutnie wskazane jest, aby kierowcy mieli ze sobą odpowiedni sprzęt. Obejmuje to ciepłe rękawice – w miarę możliwości rękawice robocze z podszewką – kamizelkę odblaskową, latarkę i matę roboczą. Dzięki temu Twoje kolana pozostaną w miarę suche na śniegu. Ponieważ prawie niemożliwe jest założenie łańcuchów śniegowych na samochód, który już utknął w śniegu, eksperci mają jedną radę: jeśli wymagają tego warunki pogodowe, na przykład na przełęczy górskiej, zjedź bezpośrednio w prawo na płaskiej powierzchni, włącz światła awaryjne i załóż kamizelkę odblaskową.
Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.
Zanim jednak łańcuchy zostaną umieszczone na podłożu, należy najpierw odśnieżyć obszar wokół opon stacjonarnych, a następnie zamontować urządzenie wspomagające jazdę zgodnie z instrukcją montażu. Ważne jest, aby para łańcuchów śniegowych zawsze znajdowała się na obu kołach osi napędowej. Właściciele pojazdów z napędem na cztery koła są również zobowiązani do zamontowania łańcuchów śniegowych na oponach jednej i tej samej osi napędowej. Producent określi, które dokładnie, w instrukcji obsługi pojazdu. Jeśli jednak wymaga tego pogoda, nie jest zabronione zakładanie łańcuchów śniegowych na wszystkie cztery opony pojazdu z napędem na cztery koła. nawiasem mówiąc, pojazdy 4×4 nie są wyłączone z wymogu stosowania łańcuchów śniegowych ze względu na ich układ napędowy. Wyjątek ma zastosowanie tylko wtedy, gdy pod znakiem łańcuchów śniegowych na poboczu drogi znajduje się dodatkowy znak, który wyraźnie zwalnia pojazdy z napędem na wszystkie koła z obowiązku zakładania łańcuchów śniegowych w tym miejscu.
Następnym krokiem jest zablokowanie łańcuchów śniegowych i dokręcenie ich w celu uzyskania optymalnej przyczepności. Łańcuchy nie mogą być zbyt luźne. Zapobiegnie to uszkodzeniu karoserii lub przewodów hamulcowych podczas jazdy. Nie mogą być jednak również zbyt ciasne, ponieważ istnieje ryzyko zerwania łańcuchów śniegowych. Kierowcy powinni zatem zachować ostrożność i najpierw przejechać kilkaset metrów z założonymi łańcuchami. Następnie należy ponownie sprawdzić napięcie łańcuchów. Po wykonaniu wszystkich tych czynności Twój samochód jest doskonale przygotowany do podróży przez zaśnieżoną zimową krainę czarów w górach.
Płynna jazda, nieuszkodzony materiał
Jeśli zakładasz łańcuchy śniegowe zimą, musisz przede wszystkim zwrócić uwagę na jedną rzecz: z łańcuchami śniegowymi na oponach maksymalna dozwolona prędkość wszędzie – w terenie zabudowanym, na drogach krajowych i autostradach – wynosi 50 km/h! Kierowcy powinni również zawsze zwracać uwagę na hałas podczas jazdy. Jeśli stają się one zbyt głośne lub niestabilne, zaleca się zjechanie na pobocze i ponowne sprawdzenie dopasowania łańcuchów śniegowych. Ogólnie rzecz biorąc, są one niezwykle pomocne na drogach pokrytych ciężkim śniegiem, ale nie zawsze są panaceum. Łańcuchy śniegowe zamontowane na oponach pojazdu z napędem na przednią oś znacznie poprawiają sterowność. Z drugiej strony, tylna oś może szybko oderwać się, jeśli ruchy kierownicą są zbyt szybkie. W pojazdach z napędem na tylne koła wyposażonych w łańcuchy śniegowe „sportowy” styl jazdy oznacza, że przednie koła nie mają wystarczającej przyczepności i dlatego nie reagują bezpośrednio na ruchy kierownicą.
Ponadto, zamontowane łańcuchy śniegowe zasadniczo wpływają na zachowanie samochodu podczas jazdy. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się zatem wyłączenie elektronicznych systemów wspomagających, takich jak program stabilizacji toru jazdy ESP i kontrola poślizgu, które zwykle zapobiegają obracaniu się kół. Gwarantuje to, że łańcuchy śniegowe trzymają się zaśnieżonej nawierzchni zgodnie z przeznaczeniem podczas płynnej jazdy i nie ślizgają się po śniegu.
Jednak gdy tylko droga zostanie ponownie oczyszczona ze śniegu i lodu, łańcuchy śniegowe należy zdjąć, gdy tylko nadarzy się okazja. Chroni to materiał. Na gołym asfalcie ogniwa łańcucha wielokrotnie wydłużają drogę hamowania. Nie wspominając już o tym, że łańcuchy śniegowe nagrzewają się w wyniku tarcia i mogą uszkodzić opony zimowe. Kontakt z twardą nawierzchnią drogi może również spowodować trwałe uszkodzenie samych łańcuchów i asfaltu z powodu nacisku ważącego kilka ton samochodu.
Zasady dotyczące łańcuchów śniegowych w kraju i za granicą
Najpierw najważniejsza zasada dotycząca łańcuchów śniegowych: w Niemczech i krajach alpejskich łańcuchy śniegowe są obowiązkowe tylko w niektórych sytuacjach. Niebieski znak z symbolem łańcuchów śniegowych zwykle wskazuje, że kierowcy muszą założyć łańcuchy śniegowe. Znaki te są zwykle umieszczane na skraju wysokich dróg alpejskich lub tras przełęczy. W Austrii kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony są również zobowiązani do posiadania łańcuchów śniegowych przez cały czas między 1 listopada a 15 kwietnia. Każdy, kto naruszy ten przepis i zostanie złapany przez policję bez łańcuchów śniegowych, może zostać ukarany grzywną w wysokości do 5000 euro!
Podczas gdy łańcuchy śniegowe muszą znajdować się w samochodzie przez cały czas zimą w Szwajcarii, praktyka ta nie jest sprawdzana we Włoszech i Francji. Jednak również tutaj znaki mogą czasami wymagać zamontowania łańcuchów śniegowych na niektórych drogach. Dlatego warto, aby entuzjaści sportów zimowych zawsze mieli łańcuchy śniegowe w samochodzie podczas podróży do tych regionów wakacyjnych. Na wszelki wypadek.
Kierowcy, którzy mijają „znak łańcuchów śniegowych”, czyli znak drogowy 268, jak nazywa się go w oficjalnym języku niemieckich przepisów o ruchu drogowym (StVO), mogą kontynuować jazdę zimą tylko z założonymi łańcuchami śniegowymi. Naruszenie tego przepisu może skutkować nałożeniem przez policję mandatu w wysokości 20 euro. To samo może się zdarzyć, jeśli funkcjonariusze organów ścigania odkryją na pojeździe w tych warunkach pogodowych substytut łańcuchów śniegowych, taki jak poliestrowe skarpety śniegowe. Tekstylne łańcuchy śniegowe nie są klasyfikowane jako równoważna alternatywa dla tradycyjnych metalowych łańcuchów śniegowych na przełęczach górskich. Niedozwolone jest również zakładanie łańcuchów śniegowych na opony letnie. Jest ku temu prosty powód. Niezależnie od tego, czy masz łańcuchy śniegowe, czy nie, jeśli zostaniesz złapany przez policję w śnieżnych warunkach bez opon zimowych, zostaniesz ukarany grzywną w wysokości co najmniej 60 euro i otrzymasz punkt we Flensburgu.
Z drugiej strony, użytkownicy dróg, którzy zostaną zatrzymani przez funkcjonariuszy z założonymi łańcuchami śniegowymi, będą musieli sięgnąć znacznie głębiej do kieszeni. Każdy, kto jedzie do 10 km/h za szybko poza terenem zabudowanym zamiast maksymalnie dozwolonych 50 km/h, początkowo będzie musiał zapłacić „tylko” 30 euro. Górna granica kary zostanie osiągnięta, jeśli kierowca zostanie złapany na jeździe z prędkością ponad 60 km/h w terenie zabudowanym z założonymi łańcuchami śniegowymi. Za to wykroczenie grozi nawet grzywna w wysokości 760 euro, dwa punkty karne we Flensburgu i trzymiesięczny zakaz prowadzenia pojazdów.
O łańcuchy śniegowe należy dbać
Nawet kilkugodzinne użytkowanie w zimie bardzo obciąża łańcuchy śniegowe. Sól drogowa, zimno i wilgoć niszczą każde z metalowych ogniw łańcucha. Kierowcy powinni zatem dokładnie wyczyścić materiał, najlepiej po każdej podróży, ale najpóźniej po powrocie z ośrodka narciarskiego. Uchroni to element wspomagający jazdę przed korozją. Najlepszym sposobem na to jest przepłukanie łańcuchów wodą z kranu i dokładne ich wysuszenie. Dobrym pomysłem jest również spryskanie ich olejem. Ważne jest, aby postępować zgodnie z instrukcjami producenta. Do następnego sezonu zimowego warto przechowywać tę część zimowego wyposażenia samochodu w dostarczonym opakowaniu lub w plastikowej torbie. W przypadku, gdy łańcuchy śniegowe są zbyt zużyte po czyszczeniu, nie należy ich już używać w samochodzie ze względów bezpieczeństwa.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące łańcuchów śniegowych
Co to są łańcuchy śniegowe?
Łańcuchy śniegowe ułatwiają jazdę samochodom osobowym, ciężarowym i innym pojazdom drogowym. Ogniwa łańcucha są zwykle wykonane z hartowanej stali lub obecnie również z tworzywa sztucznego i zapewniają lepszą przyczepność na zaśnieżonych lub oblodzonych drogach.
Jak szybko mogę jeździć z łańcuchami śniegowymi?
Maksymalna prędkość z założonymi łańcuchami śniegowymi wynosi 50 km/h. Eksperci radzą kierowcom, aby nasłuchiwali odgłosów podczas jazdy. Wskazane jest zatrzymanie się, gdy tylko jazda stanie się zbyt głośna lub niestabilna, aby sprawdzić dopasowanie łańcuchów śniegowych.
Kiedy łańcuchy śniegowe są obowiązkowe?
W Niemczech nie ma ogólnego obowiązku noszenia łańcuchów śniegowych, ale raczej obowiązek sytuacyjny. To samo dotyczy krajów alpejskich, takich jak Austria, Francja, Włochy i Szwajcaria. Jednak w górach kierowcy nadal muszą zakładać łańcuchy śniegowe na niektórych drogach lub w niektórych regionach. Najpóźniej wtedy, gdy przejeżdżają obok znaku z łańcuchem śniegowym na niebieskim tle.
Gdzie potrzebuję łańcuchów śniegowych?
Łańcuchy śniegowe są wymagane wszędzie tam, gdzie konwencjonalne opony zimowe tracą przyczepność na drodze w zimnych porach roku. Oznacza to jazdę po zamkniętej pokrywie śnieżnej lub oblodzonym asfalcie. Ponadto znaki na niektórych trasach w górach, na przykład na wysoko położonych przełęczach, mogą wskazywać, że można po nich podróżować wyłącznie z łańcuchami śniegowymi.
Kiedy i gdzie łańcuchy śniegowe są dozwolone?
Łańcuchy śniegowe są generalnie dozwolone na wszystkich drogach, w tym na autostradach. Aby zwiększyć ogólne bezpieczeństwo na drodze, należy je zakładać zimą, gdy opony nie mają już przyczepności na ośnieżonych lub oblodzonych nawierzchniach. Zwykle ma to miejsce w górach na stromych lub wysokich drogach. Jednakże, gdy tylko droga, po której się poruszasz, ponownie stanie się wolna od śniegu lub lodu, kierowcy muszą zdjąć łańcuchy śniegowe, aby zapobiec uszkodzeniu nawierzchni asfaltowej.
Ile kosztują łańcuchy śniegowe?
Nowa para łańcuchów śniegowych kosztuje od 50 do 250 euro. Cena różni się w zależności od rodzaju łańcucha. Tradycyjne łańcuchy linkowe są najtańsze, a następnie najczęściej sprzedawane łańcuchy pierścieniowe i drogie, ale łatwe w montażu łańcuchy szybkozłączne. Kierowcy, którzy nie jeżdżą w góry tak często w zimie, mogą również wypożyczyć łańcuchy śniegowe na wakacje i zaoszczędzić pieniądze.
Jakiego rozmiaru łańcuchów śniegowych potrzebuję?
Rozmiar łańcuchów śniegowych zależy od opony zamontowanej w samochodzie. Kombinacja cyfr i liter jest wytłoczona na zewnętrznej ścianie każdej opony. Wzór jest następujący: 205/55 R16. Pierwsze trzy liczby opisują szerokość opony w milimetrach, podczas gdy druga liczba po ukośniku wskazuje stosunek wysokości i szerokości opony w procentach. Wreszcie, R oznacza typ opony, a liczba za nim oznacza średnicę obręczy w calach. Ten „kod” ma również decydujące znaczenie dla rozmiaru łańcuchów śniegowych, ponieważ jest również drukowany na opakowaniu, a kierowca od razu wie, czy trzyma odpowiedni produkt dla swojego pojazdu.
Ile łańcuchów śniegowych potrzebuję?
Aby bezpiecznie prowadzić samochód po zaśnieżonych lub oblodzonych drogach, potrzebujesz tylko jednej pary łańcuchów śniegowych. Dwa elementy wspomagające jazdę zakłada się na dwie opony na osi napędowej. Z kolei w przypadku pojazdów z napędem na cztery koła zalecane są cztery łańcuchy śniegowe z przodu i z tyłu, aby zapobiec niestabilności samochodu podczas jazdy. Nie ma jasnych przepisów dotyczących na przykład SUV-ów, dlatego przed ich zamontowaniem warto zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu.
Jak założyć łańcuchy śniegowe?
Łańcuchy linkowe, pierścieniowe lub szybkozłączki. Wszystkie trzy rodzaje łańcuchów śniegowych montuje się w różny sposób. Łańcuchy linowe są najpierw układane przed oponami, a następnie samochód powoli wjeżdża na pomoc drogową, dzięki czemu pomoc drogowa może zostać napięta wokół odpowiedniego koła. W przypadku łańcuchów pierścieniowych, drut pokryty gumą jest przeciągany wokół opony na ziemi w pierwszym etapie montażu, a następnie łączony za kołem. Gdy ogniwa łańcucha znajdą się na bieżniku opony, są one łączone nad obręczą. Ponieważ łańcuchy szybkozaciskowe i mechanizmy ich montażu różnią się znacznie w zależności od producenta, zawsze zaleca się zapoznanie z instrukcją obsługi.