Opony zimowe – duży wybór i konieczność dla wszystkich kierowców w zimnych porach roku

15/10/2024 - SnowTrex

Pokryte śniegiem lasy i lodowate wody gwarantują prawdziwe zimowe uczucie w zimnych porach roku. Jednak warunki te stanowią również wyzwanie dla wielu kierowców, zwłaszcza na drodze. Aby je opanować, potrzebujesz odpowiedniego wyposażenia zimowego dla swojego pojazdu. Nie ma nic ważniejszego niż dobre opony zimowe. Posiadanie odpowiednich opon w samochodzie zwiększa przyczepność na zaśnieżonych drogach, a tym samym bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. SnowTrex wyjaśnia, co sprawia, że opona jest odpowiednia na zimę i jak może pomóc w relaksującej podróży do Twojego ulubionego ośrodka narciarskiego dzięki krótkiemu przewodnikowi po oponach zimowych.

Dla własnego bezpieczeństwa i bezpieczeństwa innych użytkowników dróg, kierowcy muszą zawsze mieć założone opony zimowe, gdy pokrywa śnieżna jest zamknięta

Właściwe opony dają kierowcom przewagę w zimie

Niskoprofilowe opony letnie nie tylko nie pomagają na zaśnieżonych drogach w zimnych porach roku, ale także stanowią zagrożenie dla innych użytkowników dróg i nie są nawet dozwolone w takich warunkach. W ostatecznym rozrachunku tylko odpowiednie opony pozwolą kierowcom wyprzedzać zimą – dosłownie. Ale jak entuzjaści sportów zimowych, którzy chcą jeździć własnym samochodem w górach, rozpoznają odpowiednie opony zimowe? Pierwszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przy zakupie nowego kompletu opon, jest etykieta UE. Od 2012 roku opony samochodowe – podobnie jak pralki czy lodówki – muszą być opatrzone taką naklejką przez sprzedawców detalicznych. Dzięki temu kupujący opony mogą na pierwszy rzut oka zobaczyć następujące informacje: Producent, identyfikator typu opony, rozmiar opony, indeks nośności, indeks prędkości i klasa opony. Naklejka wskazuje również, jak opony wypadły w procedurze testowej w trzech kategoriach: Opór toczenia, właściwości hamowania na mokrej nawierzchni i zewnętrzny hałas drogowy.

Opór toczenia opony ma również decydujący wpływ na zużycie paliwa. Wszystkie opony zatwierdzone w UE są podzielone na klasy od A (ciemnozielona = bardzo dobra) do E (czerwona = słaba). Eksperci szacują, że między klasą A a klasą G potencjał oszczędności paliwa wynosi 7,5 procent. Dla większości samochodów sprzedawanych w UE oznacza to około 0,5 litra mniej na 100 kilometrów. Tak więc dzięki odpowiednim oponom możesz zaoszczędzić pieniądze podczas każdej podróży! Jedna z wielu wskazówek, o których kierowcy powinni pamiętać, jeśli chodzi o opony zimowe, jeśli chcą zabrać swój samochód na urlop narciarski.

Podobnie jak w przypadku oporu toczenia, właściwości hamowania na mokrej nawierzchni są również podzielone na klasy od A do E. W tej kategorii klasyfikowana jest przyczepność opon podczas awaryjnego hamowania na mokrej nawierzchni. W ten sposób bezpośrednio określa się również bezpieczeństwo drogowe poszczególnych opon. Zwłaszcza zimą, gdy drogi są często bardzo mokre, kierowcy powinni mieć świadomość, że różnice w drodze hamowania między oponami klasy A i E są ogromne. W niektórych przypadkach nawet o 30 procent. W przypadku samochodu jadącego z prędkością 100 km/h oznacza to, że droga hamowania podczas awaryjnego hamowania na mokrej nawierzchni jest o prawie 28 m dłuższa. Konkretnie oznacza to, że samochód z oponami zimowymi klasy E nadal jedzie z prędkością ponad 65 km/h, podczas gdy ten sam pojazd z oponami klasy A już się zatrzymał!

Podobnie jak w przypadku urządzeń elektrycznych, etykieta UE wskazuje również klasyfikację opon samochodowych

Wreszcie, zewnętrzny hałas podczas jazdy jest wskazany na etykiecie za pomocą piktogramu opony i symbolu głośnika. Rzeczywista głośność hałasu toczenia jest podana w decybelach (dB). Jeśli litera „A” jest pogrubiona pod głośnikiem, opona spada poniżej wartości granicznej o 3 dB lub więcej. Jeśli pogrubiona jest litera „B”, poziom hałasu jest do 3 dB poniżej wartości granicznej. Żadna opona nie jest oznaczona literą „C”, ponieważ w tym przypadku jest głośniejsza niż wartość graniczna UE i dlatego nie kwalifikuje się do homologacji. Nawiasem mówiąc, limity hałasu nie są takie same dla wszystkich kół, niezależnie od tego, czy są to opony letnie czy zimowe. Zależą one od klasyfikacji, szerokości opony i typu opony, a zatem w niektórych przypadkach znacznie się różnią.

Winter Tyres v Summer Tyres: the Truth! - Auto Express

Please also note that by using our services and integrating the YouTube API Services, the YouTube Terms of Service and the YouTube API Services Terms apply and your use of our website is deemed to be acceptance of these terms.

Jeden samochód w garażu, tyle opon zimowych w ofercie

Kierowcy w Niemczech, którzy szukają nowych opon na zimę, stoją teraz przed nie lada dylematem. Sprzedawcy opon i części samochodowych oferują obecnie szeroką gamę opon na wszystkie pory roku. I o ile w kwestii opon letnich między majem a wrześniem nie ma dwóch zdań, o tyle reszta roku to już zupełnie inna historia. W końcu śnieg może zacząć padać już w październiku, a w kwietniu nadal mogą występować przymrozki. W takich warunkach opony letnie nie są dozwolone na drogach. Dlatego większość kierowców tradycyjnie wybiera klasyczne opony zimowe o tej porze roku. Ale co z oponami całorocznymi, znanymi również jako opony na każdą pogodę lub opony M&S?

Po pierwsze: opony zimowe są nadal pierwszym wyborem na lód i śnieg. Nie oznacza to jednak, że opony całoroczne są błędem w zimie. Popyt na opony całoroczne gwałtownie wzrósł wśród kierowców w ostatnich latach. Odsetek samochodów sprzedawanych w Niemczech z oponami całorocznymi osiągnął w niektórych przypadkach 15 procent. Oczywistą zaletą opon całorocznych jest to, że należy je wymieniać tylko wtedy, gdy są naprawdę zużyte. W przeciwnym razie opony sprawdzają się zarówno w wysokich temperaturach latem, jak i w mroźnych warunkach zimą. Kierowcy, którzy biorą udział w wypadku na śniegu i lodzie na oponach całorocznych w zimie, nie muszą się martwić, że ich ubezpieczenie wygaśnie. W przeciwieństwie do opon letnich, są oni nadal chronieni przed kosztami.

Warunkiem jest, aby opony całoroczne posiadały nie tylko znany symbol M S na boku opony. Na oponie musi być również wytłoczony symbol alpejski (płatek śniegu w górach). Zwłaszcza to ostatnie jest absolutnie kluczowe. Opony oznaczone tylko symbolem M S nie nadają się do jazdy zimą. Chyba że zostały wyprodukowane przed 1 stycznia 2018 roku. W takim przypadku prawo zezwala na jazdę po śniegu do 30 września 2024 roku. Jako alternatywa dla corocznej zmiany opon letnich na zimowe, opony całoroczne są odpowiednie przede wszystkim dla właścicieli małych samochodów, którzy mieszkają w regionie, w którym śnieg pada rzadko lub nigdy. Jeśli jeżdżą tylko na krótkich dystansach i zostawiają samochód zaparkowany zimą w ekstremalnych warunkach pogodowych, mogą bezpiecznie używać opon całorocznych od stycznia do grudnia.

Opony zimowe są optymalnie zaprojektowane do jazdy po śniegu dzięki specjalnej mieszance gumy i głębokości bieżnika

Dzięki charakterystycznemu bieżnikowi opony zimowe nadal oferują najlepsze osiągi w drodze do ośrodka narciarskiego. Ich specjalna mieszanka gumy sprawia, że są one odporne na mróz, a lamele w bieżniku zapewniają idealne zazębianie się nawet na śliskiej nawierzchni, zapewniając maksymalną przyczepność. Przy takiej pogodzie w wysokich górach, opony całoroczne z ich mieszanką różnych właściwości pozostają właśnie tym: kompromisem pomiędzy oponami letnimi i zimowymi.

Jak bezpiecznie i tanio jeździć zimą

Choć producenci co roku wprowadzają na rynek nowe opony zimowe w ramach wielkiej ofensywy produktowej, to można je łatwo podzielić na trzy segmenty cenowe: segment opon premium, segment opon wysokiej jakości i segment opon budżetowych. Pierwszy z nich zajmują znani na całym świecie producenci opon, tacy jak Pirelli, Michelin i Bridgestone. Dzięki innowacjom technicznym ich produkty są zawsze w czołówce. Oczywiście ma to również wpływ na cenę nowego kompletu opon, która zaczyna się od około 280 euro i jest wyższa.

Jednak wysoka cena nie jest gwarancją prawdziwej jakości opon. Dokładnie to możesz znaleźć w kolejnym segmencie cenowym. Najlepsza trakcja, z niewielkimi różnicami w charakterystyce jazdy i materiale, za akceptowalną cenę. Mając na uwadze te fakty, kierowcy mogą bez obaw wybierać również opony zimowe Dunlop, Hankook czy Uniroyal. Kosztują one od 200 do 320 euro za komplet czterech opon. Produkty takich producentów jak Petlas, Save czy Superia są tańsze, a więc należą do segmentu opon budżetowych. Opony te są zazwyczaj produkowane w Azji. Można tu również znaleźć niedrogie i dobrej jakości nowe opony, ale kierowcy powinni zasięgnąć porady w specjalistycznym warsztacie. Na cztery nowe opony zimowe powinieneś przeznaczyć od 160 do 280 euro.

Rolki gumowe ze wszystkich trzech segmentów mają jednak wspólną cechę: te opony zimowe zasadniczo nie powinny być używane latem. Po prostu nie są one przeznaczone do ciepłych temperatur zewnętrznych i gorącego, suchego asfaltu. Przy takiej pogodzie testy wyraźnie pokazują, jak dramatycznie pogarszają się osiągi opon zimowych. Na mokrej nawierzchni opony nadal osiągają wyniki akceptowalne dla zimnej pory roku. Jednak w warunkach letnich droga hamowania opon zimowych może wydłużyć się nawet o 16 metrów przy prędkości 100 km/h. Ze względu na bardziej miękką mieszankę opon zaprojektowaną na mróz, opony zimowe nie tylko zużywają się szybciej w upale, ale także zaczynają „rozmazywać się” na asfalcie. Zmniejsza to przyczepność przy wyższych prędkościach, przy pełnym obciążeniu lub na długich zakrętach. Jest to kolejny powód, dla którego eksperci motoryzacyjni zdecydowanie odradzają jazdę na oponach zimowych latem.

Kiedy powinieneś jeździć na oponach zimowych?

Nie ma oficjalnego terminu, kiedy opony zimowe powinny zostać zamontowane w Twoim samochodzie. W Niemczech często mówi się o „O to O” (od października do Wielkanocy), jeśli chodzi o zmianę opon z letnich na zimowe. Ta „reguła” nie jest wyryta w kamieniu. Jednak w regionach górskich zimowe temperatury i pierwsze obfite opady śniegu mogą wystąpić już na początku jesieni pod koniec września. Dlatego generalnie nie ma nic złego w stosowaniu zasady „od O do O”. Inną wskazówką dotyczącą zmiany opon jest spojrzenie na kraje sąsiednie. Kraje alpejskie, takie jak Austria, wprowadziły obowiązkowe opony zimowe na pewien okres w roku. Zwykle obowiązuje to od początku listopada do połowy kwietnia i jest również dobrym punktem odniesienia dla gości z zagranicy.

Inne kraje, inne zasady dotyczące opon

Przepisy dotyczące opon zimowych w Niemczech

Zgodnie z niemieckimi przepisami ruchu drogowego (StVO), opony zimowe są obowiązkowe w określonych sytuacjach. Dotyczy to sytuacji, gdy temperatury są tak niskie, że woda deszczowa może zamarznąć na jezdni. Lub jeśli śnieg pada nieprzerwanie, tak że tworzy się zamknięta warstwa śniegu. Lub gdy biały blask topnieje i na asfalcie tworzy się śliska breja. W tych trzech przypadkach samochody z oponami letnimi nie mogą już poruszać się po drogach. Sytuacja wygląda jednak inaczej, gdy w grudniu lub styczniu świeci słońce, a nawierzchnia drogi jest całkowicie sucha. W takich warunkach pojazdy z oponami na ciepłą porę roku są również dozwolone na drogach. Nawiasem mówiąc, wymóg opon zimowych dla przyczep został całkowicie zniesiony w Niemczech w 2010 roku. Jednak w innych krajach europejskich, zwłaszcza w Alpach, zasady dotyczące opon zimowych są bardzo różne.

Przepisy dotyczące opon zimowych w Austrii

Na przykład w Austrii opony zimowe są obowiązkowe w zimowych warunkach drogowych między 1 listopada a 15 kwietnia. W tym okresie muszą one być oznaczone symbolem M&S, co nie dotyczy opon całorocznych lub całorocznych, chociaż nie są one generalnie zabronione w republice alpejskiej. Każdy, kto zostanie przyłapany przez policję na jeździe na oponach letnich, będzie musiał sięgnąć głęboko do własnej kieszeni. Możesz bowiem zostać ukarany grzywną w wysokości do 5000 euro!

Przepisy dotyczące opon zimowych w Szwajcarii

W Szwajcarii, która jest zwykle znana z surowych i przede wszystkim drogich przepisów ruchu drogowego, opony zimowe nie są obowiązkowe. Jeśli mimo to jeździsz po śliskich drogach na oponach letnich i uczestniczysz w wypadku, będziesz musiał zapłacić wspólną odpowiedzialność za „nieodpowiednie opony” i mandat w wysokości około 90 euro.

Przepisy dotyczące opon zimowych we Włoszech

Na przełęczach górskich, takich jak Stelvio we Włoszech, niektóre kraje europejskie wprowadziły obowiązek stosowania opon zimowych w zimnych porach roku

Dalej na południe we Włoszech kierowcy powinni zachować ostrożność w zimnych porach roku i założyć opony zimowe. Powód: w Bella Italia niektóre regiony wprowadziły obowiązkowe opony zimowe, podczas gdy inne nie. Czasami przepisy są tylko tymczasowo oznaczone znakami. W Południowym Tyrolu, jednym z najpopularniejszych regionów sportów zimowych, opony zimowe są obowiązkowe od 15 listopada do 15 kwietnia. Lokalni karabinierzy mogą nałożyć grzywnę w wysokości od 87 do 345 euro za wykroczenia.

Przepisy dotyczące opon zimowych we Francji

Jazda na oponach letnich zimą nie jest tak droga we Francji. Ale jest też inna kara. Tutaj również opony zimowe są obowiązkowe tylko w regionach górskich Alp, Pirenejów, Wogezów, Jury i Masywu Centralnego, a także na Korsyce. Obowiązuje to jednak na stałe w okresie od 1 listopada do 31 marca, a nie w zależności od sytuacji pogodowej. Kierowcy, którzy zostaną tam przyłapani przez żandarmerię bez odpowiednich opon, muszą zapłacić mandat w wysokości 135 euro i pozostawić samochód na parkingu. Oznacza to, że francuscy funkcjonariusze mają prawo unieruchomić samochody bez opon zimowych w przypadku opadów śniegu i mrozu!

Ekspert prawny ADAC szczegółowo wyjaśnia zasady dotyczące opon zimowych w poniższym filmie:

Tylko zdrowa opona zimowa jest dobrą oponą zimową

Aby zapewnić optymalną trakcję nawet w trudnych warunkach drogowych w zimnych porach roku, szczególnie ważna jest konserwacja opon zimowych. W przypadku zauważenia wad, opony należy natychmiast wymienić. Zawsze łatwo jest stwierdzić, czy opona nadaje się na kolejny sezon przed półroczną wymianą opon. Głębokość bieżnika opony jest tutaj absolutnie kluczowa. Z reguły producenci dostarczają nowe opony zimowe z bieżnikiem o głębokości 9 mm. W takim stanie zapewniają one optymalną przyczepność na lodzie i śniegu. Kierowcy w Niemczech mogą utrzymywać swoje opony do momentu osiągnięcia głębokości bieżnika 1,6 mm. Jeśli gumowe rolki są zużyte do tego poziomu, opony należy wymienić.

Pomiar głębokości bieżnika opon zimowych

To, czy wartość jest nadal zgodna z niemieckimi przepisami ruchu drogowego (StVO), można łatwo określić za pomocą składanej miarki lub innej taśmy mierniczej (punkt pomiarowy znajduje się zawsze na środku bieżnika). Jeśli nie masz tego pod ręką, możesz również użyć monety o nominale 1 euro. Zasada jest następująca: jeśli złota krawędź wystaje z gumowych klocków, głębokość bieżnika jest zdecydowanie mniejsza niż 1,6 mm. Kierowcy, którym zależy na maksymalnym bezpieczeństwie, powinni rozważyć zakup nowych opon zimowych z bieżnikiem o głębokości 4 mm. W przypadku „starego” materiału trakcja będzie krytyczna na śniegu i błocie pośniegowym.

Głębokość bieżnika opony można zmierzyć za pomocą specjalnych narzędzi lub po prostu za pomocą zwykłej monety o nominale jednego euro

Zmiana opon zimowych

Kierowcy mają dwie opcje, jeśli chodzi o wymianę opon. Po pierwsze, mogą przeprowadzić procedurę samodzielnie, używając podnośnika i klucza dynamometrycznego. Dla własnego bezpieczeństwa ważne jest, aby wymiana opon była przeprowadzana na stabilnej i przede wszystkim równej powierzchni. Ogólnie rzecz biorąc, samodzielna wymiana opon jest zalecana tylko właścicielom samochodów, którzy są zaznajomieni z narzędziami i technologią. Jeśli nie jesteś tego pewien lub posiadasz SUV-a, którego opony są szczególnie ciężkie ze względu na swój rozmiar, druga opcja jest dla Ciebie: wymiana opon w specjalistycznym warsztacie. Z reguły właściciele samochodów powinni liczyć się z wydatkiem od 20 do 40 euro za wymianę kompletu opon.

Inną usługą oferowaną przez większość dealerów jest wyważanie opon. Koszt wynosi od 3 do 10 euro za koło. Dealerzy oferują również regulację elektronicznego systemu monitorowania ciśnienia w oponach (RKDS), w który wszystkie nowe samochody muszą być wyposażone od 2014 roku. Ponadto opony zimowe mogą być również przechowywane w specjalistycznym warsztacie w taki sam sposób, jak opony letnie, jeśli kierowcy nie mają wystarczająco dużo miejsca na opony w garażu lub piwnicy. Koszty mogą się jednak znacznie różnić w zależności od regionu. Kierowcy płacą od 25 do 120 euro za sezon za przechowywanie i mycie opon u różnych dostawców.

Najczęściej zadawane pytania dotyczące opon zimowych

Czy opony zimowe są obowiązkowe?

W Niemczech nie ma ogólnego obowiązku jazdy na oponach zimowych, ale obowiązek ten ma charakter sytuacyjny. Innymi słowy, kierowcy nie są zobowiązani do montowania opon zimowych w swoich pojazdach w zimnych porach roku. Jeśli jednak zimowe warunki drogowe wymagają odpowiednich opon, samochody z oponami letnimi muszą pozostać na drodze. Sekcja 2 niemieckich przepisów o ruchu drogowym (StVO) stanowi, że opony zimowe muszą być montowane na drogach z „czarnym lodem, śliskim śniegiem, błotem pośniegowym, lodem lub szronem”. Jeśli zostaniesz przyłapany przez policję z oponami letnimi na samochodzie w takich warunkach, zostaniesz ukarany grzywną w wysokości 60 euro i otrzymasz punkt we Flensburgu. Kierowcy, którzy „utrudniają jazdę innym użytkownikom dróg” poprzez wybór opon, będą musieli zapłacić grzywnę w wysokości 80 euro, a każdy, kto spowoduje wypadek, zapłaci 120 euro.

Ile kosztują opony zimowe?

Asortyment opon zimowych jest podzielony na trzy segmenty. Nowy komplet opon zimowych od producentów z segmentu premium kosztuje od 280 do 480 euro. Opony wysokiej jakości ze średniej półki cenowej kosztują od 200 do 320 euro za komplet. Z kolei kierowcy, którzy chcą zaoszczędzić przy zakupie opon, sięgają po segment budżetowy. Tutaj cztery nowe opony zimowe kosztują od 160 do 280 euro.

Co wyróżnia dobrą oponę zimową?

Właściciele pojazdów szukający dobrych opon zimowych powinni zwracać uwagę na konkretny piktogram podczas zakupu. Jeśli zewnętrzna ściana boczna opony jest ozdobiona płatkiem śniegu otoczonym trzema szczytami górskimi, to jest to najlepszy wybór. Symbol „3PMSF” (3 Peak Mountain Snow Flake) jest obecnie uważany za nieoficjalny standard szybkiej identyfikacji dobrej opony zimowej. Opony z tym oznaczeniem zostały wysłane przez producenta do certyfikowanego laboratorium w celu przetestowania i dlatego spełniają „minimalny poziom bezpieczeństwa i mobilności na śniegu”.

Ile kosztuje wymiana opon zimowych?

Aby osiągnąć maksymalne bezpieczeństwo, kierowcy powinni również wyważyć opony w tym samym czasie, gdy zmieniają opony zimowe w warsztacie lub u zaufanego sprzedawcy opon. Obie te czynności kosztują łącznie od 10 do 20 euro. Jednak dodatkowe koszty mogą zostać poniesione, jeśli Twój pojazd jest wyposażony w system monitorowania ciśnienia w oponach, a opony zimowe muszą zostać odpowiednio wyregulowane podczas wymiany.

Czy muszę jeździć na oponach zimowych, nawet jeśli nie ma śniegu?

Jeśli zimą nie ma śniegu, nie ma mrozu, a drogi są suche, kierowcy w Niemczech teoretycznie nie muszą zakładać opon zimowych – to samo dotyczy Szwajcarii. Jednakże, gdy tylko zacznie padać śnieg lub zamarzać, pojazdy z oponami letnimi nie mogą już jeździć i muszą zostać porzucone przez właścicieli. Jeśli policja złapie kierowcę w Niemczech na pokrytych śniegiem drogach z letnimi oponami, należy się mandat w wysokości co najmniej 60 euro i punkt we Flensburgu. Z kolei w krajach alpejskich, takich jak Austria, Francja i Włochy, należy przestrzegać lokalnych lub tymczasowych wymogów dotyczących opon zimowych.

Na co kierowcy muszą zwrócić szczególną uwagę podczas jazdy na oponach zimowych?

W przeciwieństwie do opon letnich, w przypadku opon zimowych kierowcy muszą zwracać uwagę na jeden ważny szczegół. Muszą oni przestrzegać dozwolonej wysokiej prędkości opon. Informacje te można znaleźć na kodzie rozmiaru opony, który jest wybity na zewnętrznej ścianie bocznej opony. Na końcu zawsze znajduje się litera oznaczająca indeks prędkości. S oznacza, że maksymalna dozwolona prędkość opony zimowej to 180 km/h. T to 190 km/h, H to 210 km/h. T to 190 km/h, H to 210 km/h, V to 240 km/h, a W to 270 km/h. Powodem tej regulacji jest fakt, że bieżnik opony zimowej może oderwać się od osnowy, jeśli obciążenie jest zbyt wysokie, co może prowadzić do poważnego uszkodzenia opony przy dużych prędkościach.

Czy opon zimowych można używać również latem?

Tak, w przeciwieństwie do opon letnich, które mogą być używane zimą tylko wtedy, gdy warunki drogowe są absolutnie suche, prawo zezwala na używanie opon zimowych latem. Niemniej jednak eksperci wyraźnie odradzają kierowcom ten krok. Bardziej miękka mieszanka opon zimowych powoduje pogorszenie prowadzenia samochodu w wysokich i wysokich temperaturach. Ponadto zużycie opon ogólnie wzrasta, a zużycie paliwa wzrasta. Najpoważniejszy jest jednak fakt, że droga hamowania opon zimowych znacznie wydłuża się latem. Oznacza to, że kierowcy narażają nie tylko siebie, ale także innych użytkowników dróg, takich jak piesi i rowerzyści, zwłaszcza w niebezpiecznych sytuacjach.

Czy opony całoroczne są tak samo dobre jak opony zimowe?

W głębokich zimowych warunkach drogowych opony całoroczne, znane również jako opony całoroczne, nie są tak dobre jak opony zimowe. Ze względu na ich mieszankę i strukturę, łączą one w pewnym stopniu cechy opon letnich i zimowych. Są nieco bardziej miękkie i mają wzmocniony bieżnik z lamelami typowymi dla opon zimowych. Oznacza to, że oferują kierowcom lepszą trakcję również zimą. Jednak na oblodzonych drogach lub przy zamkniętej pokrywie śnieżnej opony na każdą pogodę nie dorównują oponom zimowym pod względem prowadzenia lub drogi hamowania.

Kiedy warto kupić oponę całoroczną?

Kierowcy, którzy mieszkają w domu w górach lub regularnie jeżdżą na nartach w górach, powinni celowo unikać opon całorocznych i zamiast tego zdecydować się na opony zimowe w zimnych porach roku. Jednak opony całoroczne są zdecydowanie alternatywą dla opon letnich i zimowych dla niektórych właścicieli pojazdów. Dla tych, którzy jeżdżą małym samochodem i mieszkają w regionie, w którym rzadko lub nigdy nie pada śnieg. Jeśli jeździsz tam tylko na krótkich dystansach i zostawiasz samochód zaparkowany w ekstremalnych warunkach pogodowych, możesz bezpiecznie używać opon całorocznych od stycznia do grudnia.

Praca w ośrodku narciarskim – ci ludzie pracują na stoku i poza nim

Praca na śniegu jest nie tylko pożądana, ale także absolutnie niezbędna. ...

10 najwyższych terenów narciarskich w Szwajcarii

Szwajcaria jest bez wątpienia jednym z krajów alpejskich z najwspanialszymi widokami ...

$stickyFooter