Każdego roku tysiące entuzjastów sportów zimowych podróżuje w góry samochodem. Żaden inny środek transportu nie jest bardziej popularny w podróżach na śnieg. Ani pociąg, ani samolot, ani nawet autobus. Aby jednak bezpiecznie przetrwać mroźną porę roku, kierowcy muszą zwrócić uwagę na kilka rzeczy, i to nie tylko w alpejskim terenie. Życie na czterech oponach w białym blasku jest o wiele przyjemniejsze z odpowiednim wyposażeniem zimowym na i w pojeździe. SnowTrex podsumował znaczenie łańcuchów śniegowych, opon zimowych, skrobaczek do lodu, boxów dachowych itp. dla właścicieli samochodów zimą.
Podstawowe zasady jazdy zimą
Bezpieczeństwo przed agresją. Wszyscy kierowcy powinni przestrzegać tej zasady, jeśli chodzi o bezpieczną jazdę po śniegu i lodzie. Ze względu na trudne warunki drogowe, konieczne jest dostosowanie własnego stylu jazdy zimą, aby chronić nie tylko siebie, ale także innych użytkowników dróg. Ciemność, zimno i wilgoć to główne czynniki, które zmieniają „zasady” na drogach w górach i na nizinach zimą. Przykładowo, najlepszy czas reakcji na nic się nie zda, jeśli droga hamowania na ośnieżonej nawierzchni wydłuży się ponad dwukrotnie, a pojazd zacznie się ślizgać i wolno reagować na ruchy kierownicą.
Opony zimowe – Zapobiegaj poślizgom z pewnością
Po pierwsze: nawet gdy jest mroźno i świeci słońce, opony zimowe nie są obowiązkowe w Niemczech. Jeśli jednak chcesz przetrwać zimny sezon na oponach letnich, nie jest to dobre rozwiązanie. Gdy tylko zima pojawi się na drogach z temperaturami poniżej zera i białym blaskiem, samochody z takimi oponami muszą się zatrzymać. Dzieje się tak, ponieważ kierowcy, którzy zostaną złapani przez policję bez opon zimowych podczas opadów śniegu, grozi mandat w wysokości co najmniej 60 euro i punkt we Flensburgu.
Nie ma również bezpośredniej odpowiedzi na pytanie, kiedy należy zamontować opony zimowe. Zasada „od O do O” – od października do Wielkanocy – pochodzi bardziej z języka potocznego niż od ustawodawcy. Sekcja 2 niemieckiej ustawy o ruchu drogowym (StVO) stanowi jednak, że odpowiednie opony muszą być zamontowane, jeśli warunki drogowe są zimowe z „czarnym lodem, śliskim śniegiem, błotem pośniegowym, lodem lub szronem”.
W segmencie opon producenci rozróżniają dziś trzy różne modele: opony letnie, opony zimowe i opony całoroczne. Zimowe wyposażenie samochodu obejmuje oczywiście odpowiednie opony zimowe. Są one odporne na mróz dzięki specjalnej mieszance gumy i zapewniają najlepszą przyczepność nawet na śliskich drogach pokrytych grysem dzięki wzorowi bieżnika z lamelami o głębokości do 8 mm w nowych oponach zimowych. Opony całoroczne, znane również jako opony „M S” (błoto i śnieg), mogą być również używane zimą, ale tylko wtedy, gdy mają symbol „alpejski” na zewnętrznej stronie opony: postrzępiony piktogram górski z płatkiem śniegu. Jednak w porównaniu z oponami zimowymi, opony całoroczne z tym oznaczeniem mają znacznie mniejszą przyczepność podczas testów na lodzie i śniegu. Dlatego eksperci ds. ruchu drogowego i automobilkluby, takie jak ADAC, zalecają właścicielom pojazdów, aby zawsze używali opon zimowych w zimnych porach roku.
Łańcuchy śniegowe – utrzymanie samochodu na drodze w środku zimy
Na nizinach lub w niskich pasmach górskich są one potrzebne tylko w ekstremalnych warunkach zimowych, ale w Alpach łańcuchy śniegowe są obowiązkowym wyposażeniem zimowym dla wszystkich właścicieli samochodów. Po obfitych opadach śniegu usługi odśnieżania mogą szybko osiągnąć swoje limity, nawet na ruchliwych, nisko położonych drogach. To samo dotyczy najlepszych opon zimowych. Do pewnego stopnia nadal oferują one wystarczającą przyczepność na płaskich odcinkach drogi, nawet gdy pokrywa śnieżna jest zamknięta. Jednak gdy tylko musisz pokonywać wzniesienia w górach w takich warunkach, podróż szybko zamienia się w śliską jazdę. W takim przypadku na ratunek przychodzą stare, dobre łańcuchy śniegowe.
Zamontowane na oponach, łańcuchy śniegowe zapewniają dużą przyczepność, a przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy, nawet w gęstych opadach śniegu lub na wysokich alpejskich przełęczach. Aby jednak łańcuchy działały prawidłowo i bezproblemowo w Twoim pojeździe, kierowca musi najpierw dobrze poznać swój samochód. W końcu to samochód – czy to benzynowy, czy elektryczny – decyduje o tym, jakie łańcuchy śniegowe można zamontować. W zależności od rodzaju napędu, istnieją jasne zasady dotyczące tego, gdzie należy zamontować zimowych pomocników. W przypadku pojazdów z napędem na przednie koła muszą one być zamontowane na obu kołach przedniej osi, a w przypadku pojazdów z napędem na tylne koła – na tylnej osi. Właściciele samochodów z napędem na cztery koła również potrzebują tylko jednego zestawu dwóch łańcuchów śniegowych, a nie dwóch zestawów czterech. Powinni oni jednak zwrócić uwagę na opakowanie. Wynika to z faktu, że producent wyraźnie określa, czy łańcuchy muszą być zamontowane z przodu czy z tyłu.
Przed zakupem ważne jest również sprawdzenie rozmiaru opon Twojego samochodu i szerokości felgi. Ponieważ tylko wtedy, gdy łańcuchy śniegowe są prawidłowo dopasowane, tj. nie są zbyt małe ani zbyt duże, zapewnią optymalne bezpieczeństwo jazdy nawet w głębi zimy. W sklepie z częściami samochodowymi lub online, kupujący mogą wybierać pomiędzy trzema różnymi rodzajami łańcuchów śniegowych. Tradycyjne łańcuchy linkowe są zazwyczaj najtańszymi modelami, ale też wymagają najwięcej wysiłku przy montażu. Obecnie powszechnie stosowane łańcuchy pierścieniowe są nieco łatwiejsze i nieco droższe w montażu, a łańcuchy szybkiego montażu – jak sama nazwa wskazuje – są szybkie w instalacji. Wymaga to jednak specjalnego adaptera w samym rowerze, co z kolei wyjaśnia stosunkowo wysoką cenę w porównaniu z pozostałymi dwoma odpowiednikami.
Po zamontowaniu łańcuchów na drodze obowiązują te same zasady dla wszystkich trzech modeli: Z łańcuchami śniegowymi na samochodzie maksymalna dozwolona prędkość wynosi 50 km/h, a gdy tylko asfalt zostanie odśnieżony, łańcuchy muszą zostać ponownie zdjęte.
Boxy dachowe – entuzjaści sportów zimowych uwielbiają te oszczędzające miejsce rozwiązania
Sprzęt narciarski, bagaż i jedzenie: Entuzjaści sportów zimowych, którzy kiedykolwiek podróżowali do ośrodka narciarskiego własnym samochodem, wiedzą, że ich własny pojazd może nagle stać się bardzo mały podczas pakowania w domu. Jednak boxy dachowe mogą tu pomóc. Oferują one dodatkową przestrzeń do przechowywania, która zapewnia więcej miejsca w kabinie pasażerskiej na dodatkowy bagaż lub dla samych pasażerów pojazdu. Oczywiście zapewnia to również pasażerom większy komfort podczas czasami długiej podróży w góry.
Kierowcy powinni jednak dokładnie zapoznać się z ofertą przed montażem. A przede wszystkim sprawdź, czy sprzęt zimowy można w ogóle zainstalować we własnym samochodzie. Samochód niekoniecznie musi być wyposażony w stałe relingi dachowe. Niektórzy producenci samochodów wyposażają swoje pojazdy fabrycznie tak, aby w rynnach deszczowych na dachu znajdowały się stałe punkty do montażu boksów dachowych i innych akcesoriów. Ich dokładna lokalizacja jest zwykle podana w opisie pojazdu. Jednak obecnie dostępne są również uchwyty modernizacyjne do samochodów, które nie mają takich urządzeń. Można je po prostu zacisnąć na ramie drzwi, aby uzyskać optymalne mocowanie.
Następnym krokiem jest podjęcie decyzji, który box dachowy będzie pasował do samochodu. Boxy o pojemności od 400 do 460 litrów to prawdziwe cuda przestrzeni. Jednak w połączeniu z własnym ciężarem i ciężarem bagażu wywierają również duży nacisk na pojazd. Dlatego przed montażem koniecznie sprawdź maksymalną dopuszczalną ładowność w instrukcji obsługi samochodu. Dla entuzjastów sportów zimowych, którzy rzadko wyjeżdżają na wakacje z rodziną własnym samochodem i dlatego nie zawsze potrzebują tak dużo miejsca do przechowywania, wypożyczenie boxu dachowego jest również opcją. Na przykład w lokalnym salonie samochodowym. Kolejnym argumentem w tym miejscu jest cena. Koszt nowego boxu dachowego może wynosić od 250 do 650 euro, chociaż nawet niedrogie modele często wypadają najlepiej w testach produktów.
Sprzęt ratunkowy – mały wysiłek, duża pomoc
W przeciwieństwie na przykład do opon zimowych, wożenie wyposażenia awaryjnego w samochodzie jest wymogiem prawnym. Przynajmniej jeśli chodzi o apteczkę pierwszej pomocy i trójkąt ostrzegawczy. W tym przypadku wystarczy, jeśli oba są po prostu dostępne, przy czym należy przestrzegać daty ważności apteczki. Od 1 lipca 2014 r. w Niemczech kierowca ma również obowiązek posiadania w samochodzie kamizelki odblaskowej. W zależności od tego, ile osób podróżuje samochodem na dłuższej trasie, zaleca się również posiadanie jednej kamizelki dla każdej osoby na wypadek sytuacji awaryjnej.
Cała gama przedmiotów codziennego użytku, z których niektóre są normalne, nie są obowiązkowe, ale są wysoce zalecane jako część zimowego wyposażenia samochodu. Zwłaszcza w przypadku awarii samochodu lub utknięcia w korku na zaśnieżonej autostradzie przez wiele godzin w ciągu nocy. Gdy temperatury spadają poniżej zera, najważniejszą rzeczą dla pasażerów pojazdu jest utrzymanie ciepła. Najlepszym sposobem na to jest trzymanie koca lub śpiwora w bagażniku jako części zestawu awaryjnego. Ponadto w zestawie zawsze powinny znajdować się zapasy niepsującej się żywności i dwa litry wody pitnej.
Aby uzbroić siebie i swój samochód przed dalszymi kaprysami zimowej pogody, zimowy sprzęt w samochodzie powinien również składać się z małej butelki odmrażacza do zamków drzwi, dodatkowego płynu do spryskiwaczy, solidnej skrobaczki do lodu i kompaktowej łopaty. W ten sposób można szybko oczyścić samochód ze śniegu i lodu w sytuacji awaryjnej. W przypadku, gdy akumulator samochodowy rozładuje się na przykład w zaśnieżonej górskiej wiosce, na ratunek przyjdzie również Twój własny kabel rozruchowy. A jeśli entuzjaści sportów zimowych niefortunnie utkną sami w samochodzie, na przykład na ciemnej alpejskiej przełęczy, niezwykle ważne jest, aby móc wezwać pomoc i zwrócić na siebie uwagę. Oprócz mobilnej ładowarki lub powerbanku do smartfona, latarka jest również na wagę złota. Oba te elementy powinny być zatem częścią Twojego wyposażenia awaryjnego w zimie.
W wywiadzie dla SnowTrex Martin Schork wyjaśnił, w jaki sposób kierowcy mogą optymalnie przygotować swój samochód na zimę, a następnie bezpiecznie przetrwać zimny sezon. Jako szef e-commerce w Schork, jest on prawdziwym ekspertem w dziedzinie akcesoriów samochodowych i dzieli się tutaj swoimi wskazówkami i sztuczkami :
Najczęściej zadawane pytania dotyczące zimowego wyposażenia samochodu
Jakie wyposażenie zimowe jest zalecane?
Eksperci ds. ruchu drogowego i automobilkluby, takie jak ADAC, zalecają, aby kierowcy zawsze mieli przy sobie lub w pojeździe następujące wyposażenie zimowe: Łańcuchy śniegowe, opony zimowe, odmrażacz do zamków drzwi, środek przeciw zamarzaniu, skrobaczkę do lodu, małą miotłę, koce, prowiant, wodę i latarkę.
Czego potrzebują właściciele samochodów zimą?
Aby dobrze przetrwać zimę, właściciele samochodów powinni najpierw wyposażyć swój samochód w opony zimowe. Najlepiej jeszcze przed pierwszymi przymrozkami. Jeśli dodatkowo mocno pada śnieg, zaleca się również wożenie w samochodzie łańcuchów śniegowych. Po mroźnej nocy wszystkie szyby muszą zostać oczyszczone z lodu, aby zapewnić odpowiednią widoczność we wszystkich kierunkach. W tym celu należy użyć skrobaczki do lodu znajdującej się w schowku lub specjalnie izolowanej osłony przedniej szyby. Aby zapobiec zamarzaniu płynu do spryskiwaczy i płynu chłodzącego w temperaturach poniżej zera, oba powinny być również wypełnione płynem niezamarzającym.
Co powinno znajdować się w samochodzie w zimnych porach roku?
Zwłaszcza w zimnych porach roku może być nieprzyjemnie w samochodzie, jeśli samochód utknie w korku na zamkniętej autostradzie przy opadach śniegu lub zepsuje się w środku nocy z powodu awarii. Aby być przygotowanym na takie przypadki, w bagażniku powinny znajdować się ciepłe koce, najlepiej dla wszystkich pasażerów pojazdu. Ponadto, w samochodzie powinien znajdować się prowiant o długiej żywotności i dwa litry wody pitnej.
Co należy przewozić w samochodzie?
Przepisy ruchu drogowego (StVZO) jasno regulują, jakie przedmioty muszą być przewożone w samochodzie. Apteczka pierwszej pomocy, trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa są wymagane przez prawo. Podczas kontroli drogowych funkcjonariusze policji są upoważnieni do sprawdzenia, czy akcesoria bezpieczeństwa znajdują się w samochodzie zgodnie z przepisami. Jeśli tak nie jest, funkcjonariusze mogą wystawić mandat ostrzegawczy za brak apteczki pierwszej pomocy (5 euro) oraz za brak trójkąta ostrzegawczego lub kamizelki odblaskowej (15 euro za sztukę).
Co właściciele samochodów powinni mieć w samochodzie na wypadek sytuacji awaryjnej?
Aby móc zareagować na sytuację awaryjną na drodze lub poza nią, właściciele pojazdów powinni zawsze mieć w samochodzie apteczkę pierwszej pomocy. Trójkąt ostrzegawczy i kamizelka odblaskowa są również potrzebne do zabezpieczenia miejsca wypadku, najlepiej po jednym dla każdego pasażera pojazdu, aby byli dobrze widoczni dla innych użytkowników dróg, nie tylko w ciemności.
Co powinno znajdować się w schowku?
Schowek na rękawiczki to idealne miejsce, w którym kierowcy mogą przechowywać małe, ale ważne przedmioty podczas podróży. Należą do nich: tarcza parkingowa, skrobaczka do lodu, ściereczka lub gąbka, papier i długopis, glukoza, okulary przeciwsłoneczne i adapter USB do zapalniczki.
Co kierowcy powinni mieć w bagażniku?
Kierowcy, którzy chcą być przygotowani na niemal każdą sytuację na drodze, powinni spakować do bagażnika kilka rzeczy. Należą do nich łańcuchy śniegowe, płyn niezamarzający i koce w zimie oraz apteczka pierwszej pomocy, trójkąt ostrzegawczy, kamizelka ostrzegawcza, lina holownicza, pasy mocujące, zestaw rozruchowy, 2 litry wody, 1 litr oleju silnikowego, latarka i rękawiczki o każdej porze roku.