E-mobilność jest na czasie. W końcu w ostatnich latach liczba rejestracji pojazdów elektrycznych rosła z rekordu na rekord. Dzięki szybkiemu postępowi technologicznemu dokonywanemu przez producentów, e-samochody nie są już niszowym produktem dla świadomych ekologicznie kierowców. Dzięki coraz większemu komfortowi, rosnącej mocy akumulatorów i rozbudowie infrastruktury ładowania, pojazdy te niewiele ustępują modelom z silnikami spalinowymi zarówno latem, jak i zimą. SnowTrex wyjaśnia, dlaczego samochody elektryczne są również interesujące dla entuzjastów sportów zimowych, którzy chcą wyjechać w góry i na śnieg w zimnych porach roku.
Dlaczego samochód elektryczny to dobry wybór również zimą
Czasy, w których samochody elektryczne były produkowane wyłącznie jako małe samochody, a zatem oferowały stosunkowo niewielką przestrzeń wewnętrzną, już dawno minęły. Obecnie producenci samochodów produkują samochody elektryczne we wszystkich możliwych wariantach. Istnieją SUV-y, kombi, a nawet limuzyny zasilane wyłącznie bateriami. Jeśli więc jesteś kierowcą dbającym o środowisko i chcesz wybrać się zimą na kilka dni na narty w góry z rodziną lub przyjaciółmi, nie musisz już iść na żadne kompromisy. W końcu nowoczesne samochody elektryczne oferują wystarczająco dużo miejsca dla więcej niż dwóch pasażerów i niezbędnego sprzętu narciarskiego.
Samochody elektryczne są również dobrym wyborem zimą, ponieważ większość modeli jest wyposażona w napęd na wszystkie koła. Gwarantuje to najlepszą możliwą trakcję, zwłaszcza na mokrych, zaśnieżonych, a nawet oblodzonych drogach, ponieważ wszystkie cztery koła mają własny silnik elektryczny. Ponadto pojazdy elektryczne są średnio o 200 do 300 kilogramów cięższe niż porównywalne pojazdy z silnikami spalinowymi ze względu na akumulator. Ale to, co początkowo brzmi jak wada pod względem zasięgu, może w rzeczywistości być zaletą dla samochodów elektrycznych zimą. Wynika to z faktu, że większa masa dociska pojazd mocniej do drogi. W śliskich warunkach drogowych może to również prowadzić do lepszej przyczepności. Kolejną zaletą konstrukcji samochodów elektrycznych na warunki zimowe jest to, że ciężkie akumulatory są przeważnie instalowane nisko w nadwoziu. Obniża to środek ciężkości pojazdu, co z kolei zwiększa stabilność na drogach, które często są śliskie w zimnych porach roku.
Wskazówki dotyczące przygotowania samochodu elektrycznego na zimę
Dużą i decydującą różnicą między samochodem elektrycznym a modelem spalinowym jest oczywiście układ napędowy. I to jest dokładnie to, na co musisz zwrócić szczególną uwagę w pojeździe elektrycznym zimą. Dzieje się tak, ponieważ bateria, podobnie jak wszystkie inne baterie, na przykład w telefonie komórkowym, jest znacznie bardziej wrażliwa na zimno ze względu na swoją konstrukcję. Oczywiście producenci samochodów również zdają sobie z tego sprawę, dlatego dostarczają napędy swoich modeli elektrycznych zimowane fabrycznie. Aby chronić akumulator przed możliwymi temperaturami poniżej zera, jest on pokryty warstwą izolacji. Po drugie, elektroniczny system zarządzania temperaturą włącza się automatycznie podczas podróży. Utrzymuje on układ napędowy samochodu elektrycznego w optymalnej temperaturze roboczej wynoszącej od 20 do 40 stopni w zimie.
Poza tym obowiązują te same wskazówki dotyczące przygotowania samochodu elektrycznego do zimy, co w przypadku modelu spalinowego. Aby zapobiec przegrzaniu akumulatorów, silników elektrycznych i ładowarki, samochody te mają również własny system chłodzenia. A ten działa najlepiej w zimnych porach roku ze specjalnym płynem niezamarzającym. To samo dotyczy wycieraczek przedniej szyby, których woda powinna być zimą traktowana płynem niezamarzającym, aby zapobiec jej zamarzaniu. Montaż opon zimowych jest również koniecznością. Jednak kierowcom najlepiej jest trzymać się zasady „od O do O” – od października do Wielkanocy. Jeśli podróżujesz własnym samochodem do zaśnieżonych regionów górskich, powinieneś również mieć ze sobą łańcuchy śniegowe, aby być po bezpiecznej stronie.
Następujące przedmioty również powinny znaleźć się w bagażniku jako część zimowego zestawu ratunkowego: apteczka pierwszej pomocy, trójkąt ostrzegawczy, kamizelka odblaskowa, koc lub śpiwór, jedzenie i picie, odmrażacz do zamków drzwi, skrobaczka do lodu, łopata, kable rozruchowe, power bank i latarka.
Jak zmaksymalizować zasięg samochodu elektrycznego zimą?
Według ekspertów z ADAC, mroźna pogoda w zimie faktycznie prowadzi do utraty zasięgu od 10 do 30 procent w przypadku samochodów elektrycznych. Jest ku temu jeden główny powód. Wynika to z faktu, że do ogrzania pojazdu w zimnych porach roku potrzeba znacznie więcej energii. Problem polega na tym, że w przeciwieństwie do silników spalinowych, silniki elektryczne nie wytwarzają ciepła odpadowego. Samochód elektryczny musi więc sam generować ciepło, aby ogrzać i utrzymać temperaturę nie tylko wnętrza, ale także akumulatora.
Prostym sposobem na oszczędzanie energii, a tym samym maksymalizację zasięgu twojego samochodu elektrycznego, jest przełączenie na tryb ekologiczny podczas jazdy. Wynika to z faktu, że zarówno w przypadku pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych, sportowy styl jazdy zawsze prowadzi do wyższego zużycia paliwa lub energii. Mając to na uwadze, większość dzisiejszych samochodów elektrycznych jest standardowo wyposażona w ten tryb, który koncentruje się na absolutnej efektywności energetycznej. Napęd akumulatora jest kontrolowany przez elektronikę pokładową, dzięki czemu dostarcza mniej mocy do kół. Nie tylko zwiększa to zasięg samochodu elektrycznego, ale także poprawia bezpieczeństwo na drogach, które zimą są często śliskie.
Zimą właściciele samochodów elektrycznych powinni również pamiętać, że niskie temperatury mogą również wpływać na proces ładowania. Oznacza to, że jeśli akumulator nie rozgrzeje się odpowiednio podczas ładowania, czas ładowania również się wydłuży. Dlatego zaleca się parkowanie i ładowanie samochodu elektrycznego zimą w stosunkowo ciepłym garażu, który jest chroniony przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi. Niezbędnym źródłem zasilania może być Twoja własna skrzynka ścienna lub stacja ładowania od dostawcy energii lub producenta pojazdu na publicznym parkingu podziemnym. Technologia ta zazwyczaj „wie”, że akumulatory reagują wrażliwie na niskie temperatury. Dlatego stacje ładowania automatycznie dostosowują się do temperatury akumulatora, a następnie zmniejszają moc zasilania, aby nie przeciążać ogniwa energetycznego.
Te samochody elektryczne mają największy zasięg w zimie
Firma „Recurrent Auto”, która specjalizuje się w badaniach nad samochodami elektrycznymi, zbadała wydajność akumulatorów i zasięg tysięcy samochodów elektrycznych w rzeczywistych warunkach i we wszystkich porach roku. Podczas testów zimowych eksperci stwierdzili, że Jaguar I-Pace (pojemność akumulatora 470 km), między innymi, traci tylko trzy procent swojego zasięgu przy temperaturach zewnętrznych wynoszących -7 stopni. Audi e-tron (pojemność akumulatora 420 km) straciło osiem procent, Tesla Model X e-SUV (pojemność akumulatora 540 km) 15 procent, a mniejsza Tesla Model 3 (pojemność akumulatora 415 km) 17 procent. Następnie Nissan Leaf (pojemność akumulatora 385 km) z 21 procentami, VW e-Golf (pojemność akumulatora 280 km) z 23 procentami, BMW i3 (pojemność akumulatora 270 km) z 24 procentami i kolejny e-SUV, VW ID.4 (pojemność akumulatora 385 km) z 30-procentową utratą zasięgu w temperaturach poniżej zera.
Ogrzewanie i klimatyzacja w samochodzie elektrycznym: co powinieneś wziąć pod uwagę
Niskie temperatury w zimie mogą wpływać na zasięg samochodów elektrycznych, zwłaszcza ze względu na intensywne korzystanie z ogrzewania. Wstępne ogrzewanie pojazdu jest zatem skuteczną metodą optymalizacji zużycia energii. Ważne jest jednak, aby samochód był nadal podłączony do stacji ładowania. Chroni to akumulator, a samochód jest natychmiast gotowy do jazdy. Nowoczesne samochody elektryczne wyposażone w pompę ciepła oferują również bardziej wydajne rozwiązanie grzewcze, które może dodatkowo zminimalizować zużycie energii. Ogrzewanie foteli i kierownicy może być energooszczędną alternatywą dla konwencjonalnego ogrzewania. Zapewniają one przyjemne wrażenia z jazdy bez nagrzewania całego wnętrza.
Wiele samochodów elektrycznych ma również systemy rekuperacji, które są aktywowane po naciśnięciu hamulca lub zwolnieniu pedału przyspieszenia i dostarczają energię z powrotem do akumulatora. Dodatkowe środki izolacyjne lub osłony okienne mogą również pomóc w utrzymaniu ciepła we wnętrzu i zmniejszyć potrzebę ogrzewania. Systemy nawigacji zainstalowane w wielu samochodach elektrycznych mogą również pomóc w znalezieniu najbardziej efektywnej trasy. Zawsze biorą one pod uwagę poziom naładowania akumulatora i zużycie energii przez system ogrzewania.
Jak chronić swój samochód elektryczny w ekstremalnych warunkach pogodowych?
Samochody elektryczne, podobnie jak wszystkie inne pojazdy, są zawsze narażone na zimne, mokre i wietrzne warunki na zewnątrz w zimie. Jednak kilka prostych środków ostrożności może skutecznie chronić je przed taką pogodą. Najlepiej jest parkować pojazdy w garażu lub pod wiatą. W ten sposób są one prawie całkowicie chronione przed bezpośrednimi warunkami pogodowymi, a śnieg lub lód nie mogą gromadzić się na karoserii. Akumulator również Ci podziękuje. Wynika to z faktu, że jego wydajność może spaść w ekstremalnie niskich temperaturach. Jednak wiele nowoczesnych samochodów elektrycznych jest obecnie wyposażonych w system zarządzania temperaturą. Umożliwia on wstępne podgrzanie akumulatora w krytycznych temperaturach, zapewniając w ten sposób jego wydajność.
W niektórych modelach z napędem elektrycznym wnętrze można również podgrzać za pomocą pilota lub aplikacji. Nie tylko zwiększa to komfort, ale także chroni akumulator, ponieważ do ogrzewania podczas podróży potrzeba mniej energii. Ciśnienie w oponach również nie jest przyjacielem mroźnego zimowego powietrza. Dlatego ważne jest, aby kierowcy sprawdzali ciśnienie w oponach w regularnych odstępach czasu. Zimą sól drogowa, która jest często używana do oczyszczania dróg z lodu i śniegu, może również prowadzić do korozji. Oznacza to, że regularne mycie samochodu i ewentualnie dodatkowa ochrona przed rdzą są zawsze dobrym wyborem. Dla właścicieli samochodów elektrycznych ważne jest również, aby kabel ładowania był zawsze suchy i czysty. Jest to najlepszy sposób na uniknięcie zagrożeń bezpieczeństwa, takich jak porażenie prądem lub zwarcie podczas procesu ładowania.
Czy chcesz również wyjechać na narty swoim e-samochodem? W takim razie SnowTrex zebrał tutaj najlepsze oferty hoteli ze stacjami ładowania elektrycznego.
Najczęściej zadawane pytania dotyczące e-samochodu zimą
Jak bardzo samochód elektryczny traci zasięg zimą?
Zasięg samochodów elektrycznych może być zmniejszony o 10 do 30 procent lub nawet więcej w zimie, w zależności od modelu pojazdu, temperatury, korzystania z ogrzewania i stylu jazdy. Nowsze technologie akumulatorów starają się zmniejszyć wpływ zimna, więc nowsze modele pojazdów często reagują mniej wrażliwie na zimno. Systemy ogrzewania z pompą ciepła w niektórych pojazdach elektrycznych są również bardziej wydajne niż konwencjonalne systemy ogrzewania elektrycznego i zmniejszają dalszą utratę zasięgu.
Czy każdy samochód elektryczny ma ogrzewanie postojowe?
Nie wszystkie samochody elektryczne są standardowo wyposażone w ogrzewanie postojowe. Jednak wiele nowoczesnych modeli, głównie w wyższych wersjach wyposażenia lub sprzedawanych w chłodniejszym klimacie, oferuje funkcję wstępnego ogrzewania wnętrza. Często można nim sterować za pomocą aplikacji na smartfona lub zegara w pojeździe i ogrzewa wnętrze zimą po długim okresie postoju przed podróżą, gdy samochód jest nadal podłączony do stacji ładowania.
Dlaczego samochód elektryczny zużywa więcej paliwa zimą?
Samochód elektryczny zużywa więcej energii zimą z powodu różnych czynników. Na przykład wydajność akumulatorów litowo-jonowych spada w niskich temperaturach, co oznacza, że mogą one przechowywać i uwalniać mniej energii. Ponieważ samochody elektryczne nie mogą wykorzystywać ciepła odpadowego do ogrzewania wnętrza, wymagany jest również grzejnik elektryczny, który jest zasilany bezpośrednio z akumulatora. Niektóre samochody elektryczne również ogrzewają swoje akumulatory w niskich temperaturach, co wymaga dodatkowej energii.
Czy samochód elektryczny może być pozostawiony na zewnątrz w zimie?
Samochód elektryczny można pozostawić na zewnątrz również zimą. Jednak niska temperatura pogarsza wydajność akumulatora i może zmniejszyć zasięg. Dlatego wiele pojazdów elektrycznych oferuje funkcje podgrzewania kabiny pasażerskiej i akumulatora, które poprawiają komfort i wydajność w niskich temperaturach. Zaleca się również, aby nie rozładowywać całkowicie akumulatora podczas parkowania samochodu elektrycznego i utrzymywać go na średnim poziomie naładowania.