Zrównoważony rozwój i sporty zimowe. W obliczu zmian klimatycznych, które mają również coraz większy wpływ na zimowe warunki pogodowe w Alpach, ośrodki narciarskie w Alpach muszą się do tego dostosować. W niektórych przypadkach robią to od dziesięcioleci, inwestując miliony. Na przykład w infrastrukturę górską, dostawy zielonej energii lub inne środki ochrony przyrody. Ale co dokładnie dzieje się w ośrodkach narciarskich? SnowTrex przygląda się Davos Klosters.
100 działań na rzecz zrównoważonego rozwoju w ciągu 15 lat
Fakt, że Davos Klosters od dawna jest jednym z najbardziej przyjaznych dla klimatu ośrodków narciarskich w Europie, jest oczywistością w najwyżej położonym mieście w Europie (1560 metrów): „Zrównoważony rozwój zawsze odgrywał pewną rolę, ale dzisiejsi goście oczekują większej komunikacji na ten temat. Od ponad 15 lat realizujemy już ponad 100 projektów dotyczących energii, wydajności i środowiska, a tym samym robimy ważny krok w kierunku naszej strategii zrównoważonego rozwoju” – powiedziała SnowTrex Martina Walsoe, kierownik projektu „Energie odnawialne” w Davos Klosters Bergbahnen.
Nacisk kładziony jest nie tylko na zrównoważoną infrastrukturę w samym ośrodku narciarskim. Stosowane jest tu również podejście holistyczne, które do tej pory obejmuje ponad 100 działań na rzecz zrównoważonego rozwoju. Walsoe: „Projekty obejmują panele słoneczne na budynkach naszej kolejki górskiej, małe elektrownie wodne do produkcji energii elektrycznej z energii wodnej, ochronę torfowisk lub ochronę niektórych dzikich zwierząt”
Energia słoneczna dla ośrodka narciarskiego Davos Klosters
Jednym z największych konsumentów energii w Davos jest również ośrodek narciarski. Osoby odpowiedzialne za Davos Klosters Bergbahnen przyjrzały się zatem dokładnie, w jaki sposób mogą zmniejszyć swoje zużycie w dłuższej perspektywie i produkować własną energię. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest „Solar Energy Masterplan”.
Dzięki rozbudowie systemów fotowoltaicznych część potrzebnej energii będzie wytwarzana z energii słonecznej. Plan przewiduje inwestycje w wysokości ponad 10 milionów franków szwajcarskich w latach 2022-2027. Zapewni to instalację systemów solarnych w około 40 lokalizacjach na Parsenn/Gotschna i Jakobshorn w ośrodku narciarskim. W dłuższej perspektywie koleje górskie chcą produkować dużą część własnej energii elektrycznej.
Na przykład na Jakobshorn, 97 paneli słonecznych na fasadach garaży wyciągów Clavadeler Bubble i Jatz Quattro przekształca teraz światło słoneczne w energię elektryczną. Coś podobnego dzieje się na Weissfluhjoch, gdzie pierwsze systemy fotowoltaiczne zostały zainstalowane na początku lat 90-tych. W tym roku system został nawet rozszerzony, ponieważ lokalizacja jest tak odpowiednia. Powodem tego jest wysokie odbicie śniegu i fakt, że system fasadowy może produkować ważną zimową energię elektryczną. Łącznie wszystkie systemy solarne Davos Klosters Bergbahnen produkują około 700 000 kWh rocznie.
„Dzięki naszym działaniom chcemy stać się jeszcze bardziej wydajni i oszczędzać zasoby. Jest to cel wielu naszych przyszłych projektów. Jednym z celów jest wytwarzanie jeszcze większej ilości potrzebnej nam energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych lub zminimalizowanie zużycia paliw kopalnych w górach” – mówi Martina Walsoe, opisując plan. Najlepszym tego przykładem jest restauracja na szczycie Weissfluh, która dzięki nowemu źródłu energii może zrezygnować ze starego ogrzewania olejowego. Pozwala to zaoszczędzić około 45 000 litrów oleju opałowego rocznie.
Woda zaopatruje Davos Klosters w śnieg i energię elektryczną
Pogoda w Alpach zmieniła się dramatycznie w ostatnich dziesięcioleciach, szczególnie pod względem opadów. Konsekwencje zmian klimatycznych są oczywiście odczuwalne także w Davos Klosters: „Oczywiście w miesiącach zimowych doświadczamy różnic w zależności od roku. Ostatniej zimy mieliśmy mniej naturalnych opadów śniegu niż zwykle. Tutaj opłaciły się nasze inwestycje w techniczne naśnieżanie w ciągu ostatnich kilku lat. W rezultacie byliśmy w stanie oferować nasze usługi przez całą zimę z najlepszymi warunkami na stokach”, mówi kierownik projektu Martina Walsoe, wyjaśniając strategię, dzięki której koleje górskie chcą być mniej zależne od zmian klimatycznych.
Elektrownie wodne na Jakobshorn i Rinerhorn
Zużycie wody w ośrodku narciarskim jest odpowiednio ważne. Aby jednak wykorzystywać ten cenny zasób w sposób jak najbardziej wydajny i zrównoważony, woda jest wykorzystywana nie tylko do armatek śnieżnych. System naśnieżania na Jakobshorn został uzupełniony o małą elektrownię wodną wykorzystującą istniejące rury. Dwie turbiny są teraz wykorzystywane do generowania energii elektrycznej przez około 10 miesięcy w roku, która jest dostarczana do lokalnej elektrowni. Generuje to łącznie 800 000 kWh rocznie, co w przybliżeniu odpowiada rocznemu zużyciu energii elektrycznej przez 200 gospodarstw domowych.
Podobnie jak w przypadku Jakobshorn, koleje górskie Davos Klosters również mają dwutorowe podejście do energii wodnej na Rinerhorn. Woda na górze jest przechowywana w nowym zbiorniku, a następnie wykorzystywana do naśnieżania w drugim etapie. W fazie planowania dużą uwagę poświęcono kwestii ochrony środowiska. Na przykład najpierw należało wyjaśnić, czy ilość wody w strumieniach jest wystarczająca i czy budowa i eksploatacja nie wpłynie na florę strumieni.
Ostatecznie elektrownia na Rinerhorn będzie produkować 1,2 gigawatogodziny (GWh) energii elektrycznej. Większość tej zielonej energii będzie wykorzystywana przez same koleje górskie. Między innymi do ładowania stacji, ogrzewania i obsługi systemów naśnieżania. Nawiasem mówiąc, nie jest tajemnicą, jak to wszystko działa od strony technicznej. Elektrownia wodna na stacji w dolinie będzie również dostępna dla zainteresowanych gości w przyszłości, wraz ze szlakiem o tematyce wodnej.
Każdy może przyczynić się do ochrony przyrody w Davos Klosters
Aby móc cieszyć się fantastycznymi wrażeniami na stoku zimą, przyroda musi również odegrać swoją rolę w Davos Klosters. Jest to kolejny powód, dla którego koleje górskie są zaangażowane w ochronę przyrody. Podstawą tego jest kilka projektów środowiskowych i bioróżnorodności. Obejmują one ochronę torfowiska Gämpi na Jakobshorn. Jako biotop służy ono jako ważny, naturalny zbiornik wodny w górach. Jest to także unikalne siedlisko rzadkich zwierząt i roślin. W celu ochrony torfowiska, Davos Klosters Bergbahnen i gmina wdrożyły kilka środków wraz z właścicielami gruntów. Obejmują one wycinkę świerków i modrzewi, aby stworzyć przestrzeń dla wrzosowisk. W tym celu koszenie odbywa się tylko okresowo, a wypas innych zwierząt jest zabroniony co najmniej do połowy lat 2030.
Innym biotopem w Davos Klosters, który warto chronić, jest sucha łąka Seewer Berg na Parsenn. Obecnie obszar ten jest regularnie koszony ręcznie za pomocą kosy, aby zapobiec jego zarośnięciu i przekształceniu w las. Aby zachować roślinność, wypas i nawożenie są tu również zabronione. Głuszec, który pochodzi z kantonu Graubünden, również cierpi z powodu zmian w jego siedlisku. Aby umożliwić odbudowę populacji, koleje górskie pomagają częściowo ponownie otworzyć silnie zarośnięty las górski na Wiesner Alp i w Würzenwald. Wraz z leśniczymi i leśnikami opracowano również plan zarządzania. Uwzględnia on nie tylko głuszca, ale także inne gatunki zwierząt i roślin.
Entuzjaści sportów zimowych mogą pomóc
Ostatecznie jednak nie tylko koleje górskie mogą zrobić coś dla zrównoważonego narciarstwa w Davos Klosters, ale także sami entuzjaści sportów zimowych, jak wyjaśnia Martina Walsoe: „Jednym z ważnych elementów jest podróż do ośrodka. Stanowi ona dużą część emisji CO2 przez gości. Staramy się motywować gości do podróżowania pociągiem poprzez atrakcyjne oferty i współpracę” Biorąc pod uwagę fakt, że ponad dwie trzecie CO2 jest emitowane podczas podróży do i z ośrodka narciarskiego, jest to najlepsza dźwignia. Sama podróż pociągiem z Zurychu do Davos generuje 25 razy mniej CO2 niż taka sama podróż samochodem. A goście narciarscy, którzy nie mają samochodu w Davos, mogą bezpłatnie korzystać ze wszystkich środków transportu publicznego dzięki karcie „Davos Klosters Premiun Card”.
Poza tym w wiosce znajdują się restauracje i sklepy, takie jak sklep specjalistyczny „AlpäTraum”, który sprzedaje specjały z sera i kiełbasy, a także inne produkty spożywcze z regionu. Lokalne produkty mleczne są dostępne w „milk & more”, a rolnicy z okolic Davos i Klosters oferują również wyśmienite domowe specjały w swoich sklepach, od domowej roboty kiełbasy i jogurtu po wyśmienite wypieki. Oczywiste jest, że na 220 kilometrach tras narciarskich w ośrodku narciarskim nie wolno pozostawiać śmieci ani niedopałków papierosów. Ponadto wszyscy entuzjaści sportów zimowych są zobowiązani do jazdy na nartach po oznaczonych i dozwolonych trasach. Freeriderzy są również proszeni o trzymanie się z dala od wyznaczonych obszarów chronionych z dala od stoków. Mogliby oni bowiem uszkodzić rośliny i drzewa oraz niepokoić dzikie zwierzęta.
Często zadawane pytania dotyczące zrównoważonego rozwoju w sportach zimowych w Davos Klosters
Ile zainwestowano w energię słoneczną w ośrodku narciarskim Davos Klosters?
Do połowy 2020 roku Davos Klosters Bergbahnen zainwestuje ponad 10 milionów franków szwajcarskich (10,4 miliona euro, stan na 7 listopada 2023 r.) w budowę systemów solarnych na budynkach i wyciągach w ośrodku narciarskim. Osiem systemów zainstalowanych już do 2022 r. będzie produkować około 203 000 kilowatogodzin (kWh) energii elektrycznej rocznie, co odpowiada rocznemu zużyciu energii elektrycznej przez około 180 gospodarstw domowych.
Bez czego powinni się obejść entuzjaści sportów zimowych podczas podróży do i z Davos Klosters?
Podobnie jak wiele innych ośrodków narciarskich, Davos Klosters Bergbahnen stara się zmotywować swoich gości do unikania korzystania z samochodów podczas podróży do i z ośrodka. Wynika to z faktu, że podróż do ośrodka stanowi ponad dwie trzecie emisji CO2 podczas urlopu narciarskiego. Ci, którzy zostawiają samochód w domu, mogą teraz wygodnie podróżować do szwajcarskich ośrodków narciarskich pociągiem. Szwajcaria ma jedną z najlepszych sieci kolejowych na świecie, a sama podróż pociągiem z Zurychu do Davos generuje 25 razy mniej CO2 niż taka sama podróż samochodem.
Ile energii generują elektrownie wodne w Davos Klosters?
Dwie elektrownie wodne na Jakobshorn i Rinerhorn generują rocznie ponad 2 miliony gigawatogodzin (GWh) energii elektrycznej. Duża część tej energii jest wykorzystywana przez Davos Klosters Bergbahnen do ogrzewania i obsługi budynków na górze oraz obiektów transportowych. Jednak znaczna część jest również dostarczana do elektrowni Davos, która zaopatruje miasto i gospodarstwa domowe w energię elektryczną wytwarzaną w sposób zrównoważony.